3 Fabels om hoger in zoekmachines te komen

 




Als startend ondernemer probeer je er alles aan te doen om je visitekaartje – je website – hoger in zoekmachines te krijgen. Een goede online vindbaarheid zorgt namelijk voor meer bezoekers op je website – en die bezoekers kunnen nog wel eens klant worden.

Helaas worden er bij zoekmachine-optimalisatie soms technieken gebruikt die nauwelijks tot helemaal niet werken. En er zijn zelfs methoden die je vindbaarheid kunnen schaden! Let dus goed op wat je doet.

Gevonden worden op internet: hoe het niet moet

Wat kun je bij zoekmachine-optimalisatie beter laten? Hier volgen 3 fabels.

Fabel 1: linkuitwisseling is perfect voor linkbuilding.

Helaas levert linkuitwisseling niet zoveel op als je zou denken. Natuurlijk, inbound links (links van andere websites naar jouw website) kunnen je hoger in zoekmachines krijgen. Maar Google wordt steeds slimmer en weet linkuitwisseling steeds vaker te ontmaskeren. Door links te ruilen, ben je zoekmachines eigenlijk aan het manipuleren, dus kent Google minder tot geen waarde toe aan linkuitwisselingen die worden ontdekt.




Beter is om unieke, waardevolle content te publiceren, bijvoorbeeld op een blog. Zijn je artikelen de moeite waard, dan zullen mensen er vanzelf links naar plaatsen, waardoor je hoger in Google komt.

Fabel 2: hoe meer je een zoekwoord gebruikt, hoe beter.

Waarschijnlijk heb je onderzoek gedaan naar welke zoekwoorden je het beste op je website kunt gebruiken. En dan kun je er in alle onschuld vanuit gaan dat hoe meer je het woord op een pagina gebruikt, hoe hoger je in zoekmachines komt. Tip: gebruik elk zoekwoord met mate!

Het veelvoudig gebruik van hetzelfde zoekwoord op een pagina wordt al snel voor spam aangezien. Zoekmachines hebben door dat je ze probeert te manipuleren. Probeer een zoekwoord niet meer dan vier keer op een pagina te gebruiken. Dreigt dit wel te gebeuren, kijk dan of er synoniemen zijn van het woord. Dat is meteen een manier om ook op dat zoekwoord hoger te scoren.

Fabel 3: meta-keywords zijn essentieel voor je vindbaarheid.

Bij zoekmachine-optimalisatie loop je er ongetwijfeld tegenaan: metatags. En hoewel metatags zeker goed zijn om gevonden te worden, hebben ze niet allemaal even veel effect. Terwijl de title-tag juist heel effectief is, heeft de meta-keywords-tag juist heel weinig invloed.

Het heeft dus niet veel zin om bergen zoekwoorden in de meta-keywords-tag te plaatsen. Wil je deze tag wel gebruiken, let dan op het volgende: het kan geen kwaad om het te gebruiken, maar plaats dan in elk geval op elke pagina unieke keywords.

 

Comments

  1. Hallo Mariska,
    Doe je ook website optimalisatie verzorgen ?
    En dit bijhouden ?
    hoor graag van je.
    Groet
    Gilbert