3 gouden tips voor je Inbound Marketing-strategie

E-ppie Be Valuable Deel je kennisBeginner-klein

Inbound marketing is hot, en niet alleen in de Verenigde Staten. De marketingstrategie waarbij klanten naar je toekomen begint duidelijk ook in Nederland door te dringen.

Bij Inbound Marketing draait alles om contentcreatie, dus om het delen van waardevolle content op je website en jezelf positioneren als kennisleider in je branche. Klanten zien zo niet alleen dat jij de expert bent die ze zoeken; ze vinden je ook snel via zoekmachines als je content kwalitatieve zoekwoorden bevat en veel op social media wordt gedeeld. Hoe meer websites en social media naar jouw waardevolle content linken, hoe hoger je in zoekmachines als Google komt.

Een goede Inbound Marketing-strategie heb je niet zomaar, maar er zijn wat zaken die niet mogen ontbreken. Hier volgen dan ook wat essentiële ingrediënten voor moderne internetmarketing.

1.       Deel leerzame kennis op een zakelijk blog.

Een zakelijk blog is de fundering van een goede marketingstrategie. Het is de kern van je website en de plek waar nieuwe bezoekers binnenkomen. Als je wekelijks leerzame artikelen op je blog publiceert en een goede zoekwoordenstrategie hanteert, kom je al snel hoger in Google en zal je de bezoekersstroom zien groeien.

Maar naast een betere vindbaarheid is een blog de plek om je expertise te tonen. Aangezien je hier tips, adviezen en antwoorden op vragen geeft, zien lezers dat je echt iets van je vakgebied afweet. Kennis delen wekt vertrouwen en geloofwaardigheid op en daar houden klanten van.

2.       Start een e-mailcampagne.

Oké, ik weet het: veel mensen houden niet van nieuwsbrieven en de Delete-knop begint duidelijk sporen van slijtage vertonen. Maar wat als websitebezoekers zich vrijwillig voor jouw e-mails inschrijven? Dan willen ze wel degelijk e-mails van je ontvangen.

Net als bij een zakelijk blog is het bij een e-mailcampagne essentieel dat je waardevolle content met je lezers deelt en dus oppast met promotionele berichten. De beruchte nieuwsbrieven die genadeloos in de prullenmand worden gemikt staan vaak boordevol reclame voor eigen producten. Dat moet je dus voorkomen. E-mails die wel geopend worden bevatten informatie waar lezers iets van opsteken, waar ze tijd of geld mee kunnen besparen of hun bedrijf mee kunnen laten groeien. Vraag jezelf dus altijd af: wat heeft de lezer hieraan?

3.       Publiceer waardevolle content op je website.

Behalve op je blog en in e-mails zijn er allerlei andere manieren om je kennis te delen. Bied eens een mooi cadeau aan op je website in de vorm van een gratis e-book of een leerzame video. Het gaat erom dat het net iets meer is dan een blogartikel en dat bezoekers verbaasd zijn dat ze dit zomaar gratis krijgen.

 

Een e-book bestaat meestal uit zo’n 12 tot 30 pagina’s met informatie over een bepaald onderwerp in je branche. Zo zou je een stappenplan kunnen beschrijven om iets voor elkaar te krijgen, 10 tips kunnen geven of de meest gestelde klantvragen kunnen beantwoorden. In een e-book heb je de ruimte om dieper op een onderwerp in te gaan en net dat beetje extra te geven.

E-books worden vaak aangeboden in ruil tot een actie, maar soms hoef je er helemaal niets voor te doen. Populair is dat je je moet inschrijven voor de nieuwsbrief om het e-book te mogen downloaden, maar het kan ook in ruil voor een tweet of Facebook-bericht.