3 redenen om als bedrijf webcare aan te bieden via social media




klachten social mediaAls je een bedrijf hebt loop je er ongetwijfeld een keer tegenaan: een klant is ontevreden over je product of heeft simpelweg problemen waar die niet uitkomt. Het is als bedrijf verstandig om klachten serieus te nemen en er vervolgens alles aan te doen om een oplossing te bieden. Alleen zo kun je alsnog aan de wensen en behoeften van de klant voldoen. Zo voorkom je ontevreden gezichten en negatieve berichten over je bedrijf.

Hoewel veel bedrijven klachten en problemen al via de klantenservice afhandelen, komt er steeds meer aandacht voor webcare via social media: klanten kunnen dan vragen stellen via Twitter en Facebook of problemen melden. Vervolgens worden ze netjes geholpen.

Twijfel je of je ook webcare via social media gaat aanbieden? Lees dan verder. Er zijn namelijk heel wat redenen om ermee te beginnen.



1.       Klanten willen steeds sneller geholpen worden.

Niets is zo vervelend als wanneer je telefoonabonnement er mee kapt, het internet plat ligt of je nieuwe mediaspeler het na een week al begeeft. Als klant hang je dan al snel aan de lijn bij de klantenservice van het bedrijf, waar je (hoe kan het ook anders) een half uur in de wacht staat, met alle bijbehorende hoge telefoonkosten van dien.

Het kan ook anders! Social media zijn ideaal om als bedrijf in contact te komen met de klant. Waarom zou je die dan geen hulp bieden? Klanten raken al snel ontevreden als het dagen duurt voordat ze geholpen worden. Wees daarom actief op social media en beantwoord dagelijks vragen en neem contact op met klanten die problemen hebben met je product. Hoe sneller je klant weer tevreden is, hoe beter.

2.       Goede webcare zorgt voor een goede reputatie.

Als je actief klanten via social media helpt, is niet alleen de klant tevreden. Ook andere volgers profiteren van jouw oplossingen voor problemen. Bovendien ziet iedereen dat jij hulpvaardig bent, want je berichten zijn openbaar (tenzij je iemand een privébericht stuurt of opbelt). Volgers krijgen zo een positief beeld van je bedrijf en weten dat ze goed geholpen worden bij vragen of problemen.

3.       Klaagberichten worden iets positiefs.

Mensen klagen graag, het liefst publiekelijk. Een negatieve ervaring wordt nu eenmaal vaker aan een ander verteld dan een positieve ervaring. De kans bestaat dat ook jij als bedrijf op social media genoemd wordt, en dat hoeft niet altijd positief te zijn.

Het is slim om het internet af en toe af te struinen naar berichten over je product of bedrijf, bijvoorbeeld via Google of Twitter Search. Kom je klachten tegen van klanten, reageer hier dan op. Spring niet in de verdediging, maar vraag waarom de klant ontevreden is en bied zo mogelijk een oplossing aan. Zo wordt een ontevreden klant weer tevreden en plaatst die wellicht een positief bericht op social media.