3 tactieken waarmee je SEO-expert door de mand valt





E-ppie SEO manipulatieNet als veel andere bedrijven hecht je waarschijnlijk veel waarde aan de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Hoe hoger je website in Google staat, hoe beter – en dat het liefst bij zo veel mogelijk relevante zoekwoorden uit je branche.

Veel bedrijven huren een SEO (zoekmachine-optimalisatie)-expert in om hun website beter vindbaar te maken. Dat is uiteraard een slimme zet, maar hoe weet je of die zogenaamde expert of specialist echt goed werk levert?

Zo herken je SEO-manipulators

Er bestaan heel wat tactieken voor zoekmachine-optimalisatie. Helaas zijn niet al die tactieken geoorloofd. Sommige komen namelijk neer op het manipuleren van zoekmachines – en daar is Google niet blij mee. Je loopt dan zelfs de kans dat Google je website lager waardeert en je vindbaarheid zelfs verslechtert! De alarmbellen gaan rinkelen bij de volgende tactieken:

1.       De webteksten worden vol gestopt met zoekwoorden.

Een van de manieren om webteksten te optimaliseren is door er kwalitatieve zoekwoorden in te verwerken. Let alleen goed op: zodra de teksten onder deze zoekwoorden beginnen te lijden doordat ze tientallen keren op dezelfde pagina worden herhaald, gaat je vindbaarheid achteruit.

Controleer de webteksten goed op de volgende punten:

  • Voorkom dat dezelfde zoekwoorden meer dan vier keer op dezelfde pagina worden herhaald.
  • Voorkom teksten die onnatuurlijk overkomen doordat er zoekwoorden in zijn gestopt.
  • Voorkom zoekwoorden die niets met de inhoud van de tekst te maken hebben.

Het kan geen kwaad om bewust zoekwoorden in teksten te verwerken, zolang ze maar met de tekst te maken hebben en niet te vaak worden gebruikt.



2.       Je SEO-specialist is van plan om inkomende links te kopen.

Een tweede manier om een website beter vindbaar te maken is het verkrijgen van meer links van andere websites naar jouw website. Helaas vindt ook hier vaak manipulatie plaats: in plaats van op natuurlijke wijze inkomende links te verdienen, kopen sommige ‘SEO-specialisten’ inkomende links.

Dit is om de volgende redenen af te raden:

  • Zoekmachines als Google zien dit als manipulatie en kunnen je site lager gaan waarderen.
  • Bedrijven die inkomende links verkopen kunnen worden ontmaskerd en opgedoekt, waardoor je je inkomende links verliest en je goede vindbaarheid.

Inkomende links zorgen voor een hogere waardering van je site, omdat elke links als een positieve stem wordt gezien. Wie naar een van je webpagina’s verwijst, vindt dat daar kennelijk goede informatie te vinden is. Op natuurlijke wijze verkregen inkomende links zeggen dat je webpagina relevant is, terwijl ingekochte links niets zeggen.

De beste strategie om meer links te krijgen is door ze te verdienen: plaats regelmatig waardevolle, leerzame informatie op je site, zoals informatieve blogartikelen, leuke video’s of infographics. Als je zoekmachinespecialist een contentstrategie nastreeft met unieke, waardevolle content, dan is dat een goed teken. Goede content trekt namelijk natuurlijke inkomende links aan.

3.       Zoekwoorden worden op dubieuze wijze in de website verwerkt.

Een derde tactiek die wordt afgeraden, is het gebruik van zoekwoorden op de verkeerde plekken. De alarmbellen gaan rinkelen als je zoekmachine-optimalisatiespecialist de volgende tactieken toepast:

  • Zoekwoorden in tekst verwerken die dezelfde kleur heeft als de achtergrond van de pagina en dus onzichtbaar is.
  • Lukraak content van andere websites kopiëren als ‘contentstrategie’.
  • Namen van concurrerende bedrijven in de content verwerken om ook daar hoog op te scoren.

Let dus goed op en vraag je zoekmachinespecialist om een plan van aanpak voordat hij met de werkzaamheden begint. Zo weet je welke tactieken worden gebruikt en of je te maken hebt met een expert of een manipulator.

Comments

  1. Goed om bedrijven te wijzen op SEO specialisten die geen echte specialisten zijn.

    De zin ”Voorkom dat dezelfde zoekwoorden meer dan vier keer op dezelfde pagina worden herhaald”. Is natuurlijk wel erg zwart/wit. Vier keer is ook helemaal niet veel. De zoekterm zit als snel in de URL, H1 titel, H2 tussenkopjes en een aantal keer in de tekst.

    Het is, zoals je zelf al beschrijft, belangrijker dat de tekst natuurlijk oogt. Komt de zoekterm 8 keer voor, maar oogt de tekst natuurlijk, dan is er niks aan de hand.

    Helder artikel verder 🙂