3 Tips om te onthaasten in een stressvol leven

onthaastenHerken je dat? Je komt thuis van je werk en weet niet hoe snel je moet koken. Vlug schil je de aardappels en snij je de groenten, en terwijl alles opstaat leeg je ook nog eens de vuilnisbak en dek je de tafel. De aardappels branden aan en de wortels koken over. Doodmoe ga je aan tafel, waar je de afgeraffelde de maaltijd amper proeft. Je lichaam voelt trillerig aan. Wordt het geen tijd om te onthaasten?

Toen ik fulltime werkte, had ik geregeld dit soort momenten: zeg maar dagelijks. Als ik eindelijk thuis was, waren er zoveel dingen die ik wilde doen dat ik niet wist waar te beginnen. Als ik dan begon, leek het wel een wedstrijd. Ik wilde de weinige vrije tijd die ik had zo lucratief mogelijk benutten, zodat er niets verloren ging. Ik rende als een gek door het huis, compleet gestrest en ongeduldig. Geen wonder dat ik uiteindelijk burn-out raakte.

Gelukkig kwam er een moment dat alles veranderde, dat ik leerde onthaasten. Maar hoe doe je dat?




1. Word je bewust van de momenten dat je haastig leeft

De eerste stap bij onthaasten is bewustwording. Toen ik zo gehaast leefde, was ik me daar in eerste instantie niet eens van bewust. Ik besefte niet hoe gestrest ik was en hoe dit verergerde doordat ik mijzelf zoveel oplegde. Was het echt nodig om al die taken in korte tijd te doen? Bespaarde ik zo daadwerkelijk tijd? Waarschijnlijk niet.

Toen ik een paar weken vakantie had, ontdekte ik hoezeer ik door het huis rende. Tijdens de vakantie kwam ik eindelijk tot rust en merkte ik dat ik meer de tijd nam om dingen te doen. Opeens had ik alle tijd en hoefde ik niet door het huis te rennen. Het contrast werd extra duidelijk toen ik weer begon met werken en het haastige leven zich vervolgde. Ik dacht: waar ben ik mee bezig? Moet ik echt zo door het huis rennen? Wat zonde dat het relaxte gevoel van de vakantie zo snel weer moet verdwijnen.

Kijk maar eens goed hoe jij leeft en vergelijk werkweken eens met vakantieweken. Doe je het huishouden bijvoorbeeld veel gehaaster tijdens werkweken? En neem je amper de tijd om dan een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten? Als je je eenmaal bewust bent van je gehaaste gedrag, dan kun je dit veranderen.

2. Zoek de oorzaak van je gehaaste leven

De tweede stap om te onthaasten is het zoeken van de oorzaak. Waarom moet alles zo snel gebeuren? Waarom kun je bijvoorbeeld niet met aandacht het huis schoonmaken?

De kans is groot dat je het gevoel hebt te weinig vrije tijd te hebben. Zo was dat ook bij mij, omdat ik fulltime werkte. Mijn baan slokte al mijn tijd en energie op. Mijn vrije tijd was zo waardevol dat ik die volop wilde benutten. Huishoudelijke taken deed ik zo snel mogelijk, zodat ik zoveel mogelijk leuke dingen kon doen.





De grote stressbron was dan ook mijn werk. Vanaf dag één had ik slapeloosheid, was ik gestrest en energieloos. Toen ik burn-out raakte en thuis kwam te zitten, wist ik eindelijk te onthaasten. Opeens had ik alle tijd van de wereld. Het gevoel van urgentie zakte weg en uiteindelijk kwam ik tot rust.

Het is dus verstandig om naar je leven te kijken, om te ontdekken wat bij jou de oorzaak is. Werk je misschien te veel uren? Slokken je kinderen alle tijd en energie op? Sommige dingen zijn natuurlijk lastig te veranderen, maar wees je ervan bewust dat alles een keuze is en je echt wel dingen kunt aanpassen. Minder uren werken betekent minder geld, maar ook meer vrije tijd. En misschien kan je partner je kinderen eens bezighouden, zodat jij wat tijd voor jezelf hebt.

3. Doe alles met aandacht

De derde stap is dat je alles met aandacht leert doen. Toen ik gehaast leefde, raffelde ik veel dingen af en liet ik geregeld dingen uit mijn handen vallen. Hierdoor was ik uiteindelijk meer tijd kwijt dan wanneer ik de taken met aandacht had gedaan.

Probeer je dus te concentreren op wat je doet, al is het maar de kamer afstoffen of ramen lappen. Bij mij was het wel even oefenen voordat ik dit kon. Uiteindelijk merkte ik dat als ik alles met rust en aandacht deed, het veel minder energie kostte. Bovendien voelde ik me niet langer gestrest en gehaast, een grote winst!

Het is nu zelfs zo dat het me bij mensen om me heen opvalt als ze gehaast leven. Inwendig moedig ik ze aan om te onthaasten. Het is het echt waard.

 

Leef jij een gehaast leven? Hoe voelt dat en hoe probeer je te ontspannen?

 

 

Speak Your Mind

*