3 tips voor verleidelijke call-to-actions op je website





E-ppie call-to-action website

Een tijdje geleden schreef ik in het artikel Roep potentiële klanten op tot actie met een call to action op je website al over het nut van call-to-actions (CTA’s) op je website. En bij dezen wil ik aangeven dat ze eigenlijk niet mogen ontbreken!

Een call-to-action is een oproep tot actie voor potentiële klanten en bestaat meestal uit een stukje tekst, knop of afbeelding die aanspoort om daarop te klikken. Je komt dan op een zogenoemde landingspagina, waar je:

  • iets kunt downloaden in ruil voor je contactgegevens;
  • je mag inschrijven voor een webinar, nieuwsbrief of iets anders wat waardevol is;
  • een aanbieding krijgt voor een product of dienst.

Het doel van een call-to-action is om websitebezoekers meer betrokken te maken bij jou en je bedrijf en een duurzame relatie op te bouwen. In plaats van dat bezoekers alleen je website bezoeken en weer verlaten, verleid je ze om zich op je blog te abonneren, een gratis e-book te downloaden of zich in te schrijven voor een gratis consult. In ruil voor wat je weggeeft, ontvang je contactgegevens, zodat je contact kunt leggen met die bezoekers. Vaak mag je bijvoorbeeld een gratis e-book downloaden als je je voor de nieuwsbrief inschrijft.

Maak je call-to-actions aantrekkelijk

Call-to-actions bestaan in allerlei soorten en maten en verschillen daarom enorm in effectiviteit. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw oproep tot actie websitebezoekers daadwerkelijk iets laat doen?



1.       Geef duidelijk aan wat het bezoekers oplevert als ze op de call-to-action klikken.

hubspot call-to-actionWaarom zou je moeite doen om ergens op te klikken als je niet weet wat het oplevert? Met andere woorden: laat het de moeite waard zijn! Geef duidelijk aan dat een klik op die afbeelding of tekst beloond wordt met een gratis e-book of stappenplan.

Het Amerikaanse bedrijf HubSpot geeft duidelijk aan wat het oplevert als je je e-mailadres achterlaat: je ontvangt ’s werelds beste marketinginformatie direct in je mailbox. Wat beloof jij je bezoekers?

2.       Gebruik actieve werkwoorden.

Gebruik actieve werkwoorden in je CTA’s, zoals ‘download’, ‘schrijf je in’ en ‘registreer’. Volgens het e-book Introduction to Effective Calls-to-action maak je zo duidelijk wat voor actie er op de landingspagina van bezoekers wordt verwacht – en dat stelt ze gerust. Hiermee vergroot je de kans dat bezoekers daadwerkelijk iets doen.

3.       Laat je CTA opvallen.

Laat je CTA opvallen. In het boek Verleiden op Internet schrijft Aartjan van Erkel het volgende: “De banaan [zo noemt hij een call-to-action] moet er zó uitspringen, dat het meteen duidelijk is dat dit het allerbelangrijkste klikbare element op de pagina is.” Gebruik daarom opvallende kleuren die contrasteren met de andere elementen op je website of trek de aandacht met een grappig figuurtje. In onderstaande afbeelding trekt de knop ‘Bekijk de video’ direct de aandacht.

call-to-action

Verder is het aan te raden om een CTA boven aan de pagina te plaatsen, zodat bezoekers niet hoeven te scrollen. Bij blogartikelen is het overigens geen probleem om een call-to-action onder het artikel te plaatsen. Als lezers dan klaar zijn met lezen, kunnen ze direct overgaan tot actie.