5 tips voor een aantrekkelijke website van startende ondernemers / ZZP’ers





Het is een punt waar we allemaal eens geweest zijn: je staat op het punt om een onderneming te starten, als ZZP’er of met een paar enthousiaste partners. Uiteraard moet er een goede website komen, die aantrekkelijke teksten bevat en ook nog eens vindbaar is in zoekmachines. Een eigen bedrijfswebsite is het visitekaartje van een bedrijf, de plek waar je je presenteert en ook nog klanten werft. Alles moet dus kloppen.

Omdat ik weet dat alle begin lastig is, deel ik graag wat tips voor een goede start. Als je website eenmaal draait, zijn bepaalde zaken achteraf namelijk lastig te veranderen, bijvoorbeeld de gekozen websitesoftware.

1.       Kies websitesoftware waarmee je zakelijk kunt bloggen.

Tegenwoordig is alleen een website niet meer genoeg om je expertise op internet te tonen. Een zakelijk blog is dé manier om de klant te laten zien dat jij expert bent in je vak. Op een zakelijk blog publiceer je artikelen over onderwerpen uit je vakgebied. Je deelt tips, adviezen en andere vormen van kennis met potentiële klanten, zodat zij hun leven of werk kunnen vereenvoudigen en zien dat jij de expert bent die zij zoeken.

Het is dus belangrijk dat je bij het starten van je website websitesoftware kiest waarmee je zakelijk kunt bloggen. Een Content Management Systeem (CMS) als WordPress of HubSpot is daarvoor zeer geschikt. Als je al een website hebt en achteraf een blogfunctie moet laten inbouwen, kost dat vaak veel extra geld. Het is daarom beter om deze functie van begin af aan tot je beschikking te hebben.

2.       Begin met een simpele site met een aantal hoofdpagina’s.

Neem in het begin niet te veel hooi op je vork, maar focus op informatie die echt belangrijk is. Zorg op z’n minst voor de volgende webpagina’s:

  • Een homepage waarop je kort je producten / diensten en Unique Selling Points (USP’s, unieke verkoopargumenten) presenteert.
  • Een of meer pagina’s waarop je producten volledig staan beschreven.
  • Een pagina met informatie over je bedrijf.
  • Een contactpagina met contactgegevens, KvK-nummer en een reactieformulier.
  • Een zakelijk blog met ten minste één blogartikel.
  • Een pagina met de algemene voorwaarden van je onderneming.

Als de belangrijkste informatie bij de start online staat, heeft je site een heldere structuur die je later kunt uitbouwen. Zo behoud je het overzicht en focus je op de pagina’s die echt belangrijk zijn.



3.       Besteed webteksten uit aan een tekstschrijver met ervaring met zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Maar je producten en bedrijf moeten op internet wel goed uit de verf komen. Heb je moeite met het schrijven van teksten, dan kun je webteksten het beste uitbesteden aan een tekstschrijver die ervaring heeft met SEO (zoekmachine-optimalisatie).

Professionele webteksten zijn essentieel om je producten te verkopen. Ze kunnen potentiële klanten net over de drempel helpen om tot aankoop over te gaan en je website hoger in zoekmachines zoals Google brengen.

4.       Publiceer je website-adres op zo veel mogelijk plaatsen.

Als je site net online is, heb je waarschijnlijk amper bezoekers. Je vindbaarheid moet nog groeien en dus zul je het bestaan van de website bekend moeten maken. Publiceer het adres daarom op zo veel mogelijk plaatsen:

  • Je e-mailhandtekening.
  • Op de profielen van je eigen social-media-accounts.
  • Visitekaartjes.
  • De belettering van je auto.

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijke plaatsen. Vraag op social media bijvoorbeeld eens naar de mening van je volgers. Publiceer het adres van je website en vraag of ze nog suggesties hebben om je site te verbeteren. Zo komt het bericht niet promotioneel over en je ontvangt ook nog nuttige feedback.

5.       Gebruik websitestatistieken om websiteverkeer te analyseren.

Hoeveel bezoekers krijgt je site? Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het analyseren van bezoekersstatistieken. Zorg daarom voor website-analysesoftware zoals Google Analytics. Daarmee zie je onder andere hoeveel mensen je website bezoeken, welke pagina’s het meest bezocht worden en of bezoekers terugkeren. Vervolgens kun je op die gegevens inspelen om je site te verbeteren.

Comments

  1. Volle waarheid wat je hier schrijft.Toch moet ik zeggen Dat je vaak als startende ondernemer niet al te veel kan investeren wbt. Dus het uitbesteden van seo teksten word dan lastig omdat ze best prijzig kunnen zijn. En aangezien je niet met 1 pagina op je site aankomt. Op internet is een hoop te vinden.

    • Beste Daeylen,

      Je hebt helemaal gelijk dat het voor startende ondernemers vaak lastig is om in SEO-teksten te investeren. Toch zijn er genoeg mensen met een startersbudget waarvoor het wel mogelijk is om dat te doen. Zo niet, dan hoop ik dat de tips in mijn blog starters op weg kunnen helpen.

      Mariska

  2. Bedankt voor de tips. Erg waardevol.

    Ik ben zelf een ZZP-er en ik ben het ermee eens dat er in het begin niet altijd budget is om iemand in te huren. Echter is er zoveel informatie op internet te vinden, dat er veel zelf gedaan kan worden. SEO schrikt misschien soms af of klinkt voor velen direct als een ingewikkelde issue, terwijl er enorm veel simpele regeltjes en trucjes zijn, waardoor je website direct hoger kan scoren in de zoekmachines.

    Veel mensen maken echter de fout om eerst een website te beginnen, zonder zich goed in te lezen, waardoor de latere aanpassingen voor dubbel en onnodig werk zorgen. Ik raad aan dat, voordat je een website start, je goed inleest over waar een website aan moet voldoen op gebied van SEO, design, usability etc. Op deze manier kun je direct een ‘goede’ website bouwen of laten bouwen.