5 tips voor het schrijven van goede webteksten





Als ondernemer kun je niet meer zonder een website. Je website je online visitekaartje, de plek waar potentiële klanten je kunnen vinden. Maar een website is niets waard zonder teksten waarmee je je diensten of producten presenteert.

Het presenteren van je producten of diensten moet zo goed mogelijk gebeuren. Potentiële klanten die je website bezoeken en je productpagina’s bekijken, moeten denken: ‘Dit wil ik!’ Je zult ze dus met aantrekkelijke teksten moeten verleiden om met jou in dienst te gaan. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

1.       Denk vanuit de behoeften van de klant.

Als bedrijf wil je graag klanten werven. Veel bedrijven denken alleen dat als ze vooral over zichzelf en hun producten praten, klanten dan vanzelf komen. Helaas werkt het niet zo. Websitebezoekers vinden niets zo irritant als teksten die alleen over het bedrijf gaan en producten aanprijzen. ‘Wat heb ik hier dan aan?’ vragen bezoekers zich dan af.

Probeer die vraag op je productpagina’s als eerste te beantwoorden. Ben je businesscoach, geef dan aan hoe je potentiële klanten wilt helpen. Welke veelvoorkomende problemen spelen er bij ondernemers en hoe zou je die kunnen oplossen? Ben je personal trainer? Wat hebben cliënten dan aan jouw unieke personaltrainingsessies?



2.       Houd het kort, maar krachtig.

webteksten-nijmegenWebsitebezoekers houden niet van lange lappen tekst, helemaal niet als daarvoor gescrold moet worden. Zorg dus voor korte stukjes tekst per pagina, bijvoorbeeld tussen de 200 en 300 woorden. Een goede manier om kort, maar krachtig te zijn, is het gebruik van opsommingen. Geef puntsgewijs aan wat potentiële klanten aan je producten hebben. Dat leest lekker weg en bezoekers zijn dan eerder geneigd om door te lezen.

3.       Zorg voor een prettige lay-out.

Een lekker leesbare tekst heeft vaak witregels die alinea’s scheiden. De tekst komt dan luchtig over en leest lekker weg. Tussenkopjes zorgen voor een duidelijke indeling en geven aan waar de volgende alinea over gaat. Lezers kunnen dan die alinea’s lezen die ze aanspreekt.

4.       Laat je teksten controleren op spelfouten en grammatica.

Bij een visitekaartje hoort ook: een correcte, Nederlandse tekst. Spelfouten, een rare zinsopbouw en grammaticafouten staan al snel onprofessioneel. Ben je geen taalwonder? Huur dan een redacteur of tekstschrijver in om je teksten na te lopen. Het is de investering zeker waard als klanten daardoor voor jou kiezen.

5.       Zorg dat je teksten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Webteksten zijn waardeloos als niemand ze vindt. Een van de grootste voorwaarden voor goede webteksten, is dat ze geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit doe je door kwalitatieve zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst te gebruiken. Ook hierbij geldt dat het het zeker waard is om zoekmachine-optimalisatie aan een expert over te laten.