Zakelijk bloggen: het is een fenomeen waar je niet omheen kunt! Massa’s websites bevatten al een blog en nog steeds rijzen de blogs als paddenstoelen uit de grond. Bloggen is hip en effectief. Naast een informele (of formele) manier om de lezer aan te spreken vormt het een van de beste strategieën van zoekmachine optimalisatie.
Van online dagboek naar zakelijk blog
Vroeger werden een website en een blog als twee aparte dingen gezien: op een website presenteerde je jezelf, je producten of een bepaald onderwerp. Een blog was vooral een soort online dagboek met een persoonlijke inslag.
Nog steeds komt deze tweedeling veel voor, maar steeds vaker zijn een website en blog geïntegreerd in één site. Dat is dan ook de beste manier om een blog in te zetten voor zoekmachine optimalisatie. Doordat het blog in de website zit, is het voor bezoekers eenvoudig om vanaf de website het blog te lezen en andersom.
Een blog als marketing strategie
Waardevolle content
Waarom is een blog zo effectief bij zoekmachine optimalisatie? Dat heeft meerdere redenen. Allereerst zul je om succesvol te zijn wel nuttige informatie op het blog moeten plaatsen, bijvoorbeeld tips over een bepaald onderwerp of een stappenplan. De blogteksten moeten waardevol genoeg zijn om te lezen, om voor terug te keren en om naar te linken vanaf websites en social media. Hoe meer bezoekers of backlinks je blog krijgt, hoe meer het blog door zoekmachines gewaardeerd wordt en hoe hoger je dus in de zoekresultaten komt te staan.
Zoekwoorden strategie
Naast interessante informatie is een blog een ideale manier om kwalitatieve zoekwoorden te gebruiken, net als dat je populaire of long-tail zoekwoorden in webteksten op een website verwerkt. Lees voor meer informatie over het gebruik van zoekwoorden op je website het vorige blogartikel onder deze link.
Continu bloggen
Vervolgens is het zaak om met regelmaat interessante blogteksten met kwalitatieve zoekwoorden te publiceren. Het leuke is dat je zo steeds meer content op het internet zet waarop je gevonden kunt worden: hoe meer blogteksten je hebt gepubliceerd met daarin belangrijke zoekwoorden, hoe groter de kans dat je gevonden wordt. Je laat simpelweg steeds meer sporen achter op internet. Hoe meer verschillende zoekwoorden je eens gebruikt hebt, hoe groter de kans dat iemand via een zoekwoord op jouw blog stuit.
Is je blog een succes, dan zullen mensen graag terugkeren om je nieuwste blogteksten te lezen. Ook daarom is het aan te raden om met regelmaat te blijven bloggen. Je wilt je vaste lezers namelijk niet teleurstellen!
Verder lezen
Optimaliseer je blog met de Google Adwords Keyword Tool
WordPress cursus: een gratis blog starten
Je WordPress-blog personaliseren (2)
WordPress statistieken in Google Analytics
Zoekmachine optimalisatie tips voor je website (1)
bedankt voor het delen van uw ideeën
Graag gedaan!