Ben jij verslaafd aan informatie?





Eigenlijk begint het al zodra je ogen knipperen tegen het ochtendlicht: je vraagt je af of er iets in de wereld gebeurd is. Wellicht heeft zich ergens een grote ramp voltrokken terwijl jij lekker lag te slapen. Snel sta je op. Het aanzetten van de computer is al helemaal geïntegreerd in het ochtendritueel en is zelfs het ontbijt in prioriteit voorbijgeschoten. Het is tijd om op de hoogte te raken, om te weten wat je allemaal hebt gemist en het gapende gat aan onwetendheid te vullen met verse informatie. Want na acht uur slaap kan er heel wat gebeurd zijn!

InfobesitasInfobesitas

Als dit ritueel je bekend voorkomt, lijd je wellicht aan infobesitas (term bedacht door Rosa-Maria Koolhoven). Infobesitas is het verslaafd zijn aan informatie. Het liefst ben je te allen tijde op de hoogte van het wereldnieuws, over het wel en wee van vrienden en ben je bekend met alle nieuwe katernen van Wikipedia. Als ware infobeet is F5 intussen een afgesleten, wrakkige toets geworden. Graag ververs je internetpagina’s om de minuut, want stel je voor dat er nieuws is! Verder ben je aangemeld bij alle social media, zodat je op elk moment kunt vertellen hoe het je vrienden vergaat.

Ziek

Onlangs noemde de krant Trouw deze drang naar informatie “een nieuwe ziekte” (1). En eigenlijk is het dat ook. Infobesitas is een verslaving en vooral jongeren lijken eraan te lijden, met alle gevolgen van dien. Zo rept Trouw over klachten als “vermoeidheid, slaaptekort en concentratieproblemen”. Het is niet verwonderlijk dat dit soort klachten opduiken: als je de hele dag bezig bent met het opnemen van allerlei informatie, is je geest continu bezig die te verwerken. Je hersens krijgen geen rust meer, waardoor je niet meer ontspant. Daardoor kun je slecht slapen en je minder goed concentreren.



Smartphones en social media

De toename van infobesitas onder jongeren lijkt te maken te hebben met de enorme populariteit van smartphones en social media. Het is maar al te eenvoudig om lekker onderuit te zakken en het nieuws op je af te laten komen. Via Twitter ben je direct op de hoogte van de nieuwste gebeurtenissen op de wereld en weet je altijd wat je vrienden bezighoudt. Op Facebook deel je alles met ze of je sms’t of pingt. Ten slotte maakt mobiel internet het mogelijk om overal en altijd toegang te hebben tot online nieuws, waardoor je eigenlijk nooit echt ‘loskomt’ van de informatiestroom.

Hoe voorkom ik infobesitas?

Wellicht ben je geschrokken door de herkenbaarheid van dit artikel en de mogelijke klachten die kunnen ontstaan door infobesitas. In dat geval is het aan te raden om actie te ondernemen. Oververmoeidheid, slecht slapen en concentratieproblemen kunnen je namelijk belemmeren in het dagelijks leven, bijvoorbeeld op het werk en in het verkeer. Bovendien vergroten zulke klachten de kans op een burnout en andere psychische klachten. Tijd voor actie!

Een aantal tips om infobesitas te voorkomen:

1. Stel informatieloze momenten in

Dit is het gemakkelijkst als je voornamelijk de computer gebruikt voor het verkrijgen van informatie. Je kunt die dan simpelweg uitzetten. Dit zal niet eenvoudig zijn, maar het helpt wel. Een goed idee is om ’s avonds voor het slapen gaan een rustmoment in te lassen, bijvoorbeeld om 22:00. Als je een vervangende, ontspannende bezigheid zoekt (bijvoorbeeld het lezen van een ontspannend boek), dan is je geest rustiger voor het slapen gaan en zul je ook beter slapen.

2. Ga mediteren

Meditatie is de ideale methode om je geest te legen van allerlei informatie en gedachten. Je kunt dit in groepsverband doen of thuis, bijvoorbeeld onder begeleiding van een gesproken meditatieoefening. Wanneer je dit op een vast tijdstip op de dag doet, ben je altijd verzekerd van een moment rust.

3. Bouw af

Kijk je om de vijf minuten op je telefoon of computer of er al nieuws is? Net als bij een ander soort verslaving zou je dit soort ‘toegeefmomenten’ kunnen afbouwen. Begin eens met om de tien minuten te kijken en daarna om het kwartier. Je zult merken dat je echt niet zoveel gemist hebt. Als je op een gegeven moment om het uur even kijkt of er nieuws is, is er vaak veel meer te lezen dan wanneer je elk moment kijkt. En eigenlijk is dat ook veel leuker!

4. Ga sportenNijmegen Bootcamp

Sporten is de manier om te ontspannen en je energiek te voelen. Behalve dat je je conditie opbouwt, afvalt en je spieren versterkt, verkleint de kans op depressie door te sporten. Bovendien komt je geest helemaal tot rust en ben je te druk bezig om aan je informatiebehoefte toe te geven.

5. Bedenk je of het echt zo erg is als je even niet op de hoogte bent

Stel je voor: er is iets vreselijks op de wereld gebeurd. Aangezien je op de sportschool was, bereikt dit nieuws je pas een uur later dan anders. De vraag is nu: wat is het verschil? Is het echt zo erg dat je het nu pas weet en had je iets kunnen doen? Voor het tijdperk van smartphones en social media duurde het vaak veel langer voordat nieuws je bereikte.

Hulp nodig?

Helpen bovenstaande tips niet meer bij jou en merk je dat je oververmoeid bent door de drang naar informatie? Wellicht is het dan tijd om hulp in te schakelen, bijvoorbeeld in de vorm van een psycholoog of een bezoek aan de huisarts. Wees ervan bewust dat infobesitas een serieus probleem is. Je functioneren wordt erdoor belemmerd en het kan dan ook als een ziekte worden beschouwd. En niemand wil graag ziek zijn. Wees problemen voor en doe er iets aan. Jijzelf bent sterker dan de informatiedrang!

(1) Infobesitas is nieuwe ziekte (Trouw).