Je blog en Twitter: maak van je volgers je lezersgroep

twitter volgers blog

Beginner-klein

Heb je een zakelijke blog en twitter je? Dan heb je een prima combinatie in handen om een lezersgroep voor je blog op te bouwen.

Het sociale netwerk Twitter is namelijk zeer geschikt om lezers naar je blog te krijgen en ook nog te zorgen dat ze terugkomen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Een blog en Twitter als promotietool

Social media staan erom bekend dat je als ondernemer flink wat potentiële klanten kunt bereiken. Vooral Twitter – waar een tweet (Twitter-bericht) zich razendsnel via retweets over het internet kan verspreiden – is erg populair onder consumenten en ondernemers. Als je zelf actief twittert en regelmatig waardevolle kennis met je volgers deelt, zul je merken dat het aantal volgers toeneemt. Diezelfde volgers hebben mogelijk ook interesse in je blogartikelen.



Een lezersgroep opbouwen via Twitter

1. Promoot elk nieuw blogartikel op Twitter

Als ik bloggers vertel dat ze hun blog via Twitter kunnen promoten, weten ze vaak niet precies hoe: wat zet je dan precies op Twitter en hoe vaak?

Met je blog promoten bedoel ik eigenlijk het volgende: na het publiceren van een nieuw blogartikel wil je dat dit artikel gelezen wordt. Je promoot dus elk nieuw blogartikel op Twitter. Dit kan op de volgende manier:

blog promoten twitter

Je schrijft een bericht dat lezers prikkelt om het blogartikel te gaan lezen en verwijst naar het artikel met een link. Volgers op Twitter hoeven dan alleen de link aan te klikken om naar het blogartikel op je website te gaan. Verder kun je afsluiten met een of meer hashtags binnen je vakgebied. Mensen die je nog niet volgen vinden het bericht dan wellicht via de Twitter-zoekfunctie.

Tip: gebruik een linkinkorter om het webadres van je blog in te korten, bijvoorbeeld Ow.ly of Bitly. Je voorkomt zo dat de meeste ruimte van de tweet door het webadres wordt ingenomen.

Tip: zorg dat de tweet prikkelend is, zodat volgers nieuwsgierig worden en het artikel daadwerkelijk willen lezen. Stel bijvoorbeeld een vraag of beloof informatie.

bezoekerspiek google analyticsHet leuke aan blogartikelen op Twitter promoten is dat je meestal snel resultaat ziet in je websitestatistieken. Bij mij is in Google Analytics meestal een bezoekerspiek te zien als ik een blogartikel op social media heb gepromoot.

2. Plaats hetzelfde blogartikel later opnieuw op Twitter.

Niet iedereen is tegelijkertijd op Twitter, dus het is goed mogelijk dat een deel van je volgers je tweet niet ziet als je die alleen ’s ochtends of ’s middags publiceert. Het is daarom prima om het blogartikel later nogmaals te twitteren, bijvoorbeeld verderop in de week op een ander dagdeel. Er zijn altijd volgers die de tweet dan voor het eerst zien.

Het is niet erg als andere volgers je tweet voor de tweede keer zien. De meeste mensen vinden dit prima. Voorkom echter te veel herhaling en houd het voorlopig bij twee tweets, want anders wordt het storend. Je kunt na een maand of twee altijd weer eens verwijzen naar een ouder artikel, als het een tijdloos onderwerp heeft.

Tip: plan tweets van tevoren in voor publicatie, bijvoorbeeld met HootSuite.



3. Beantwoord vragen van volgers in blogartikelen.

Je kunt je volgers extra bij je blog betrekken door naar hun input te vragen. Jij bent expert in wat je doet, dus waarom zou je hun vragen niet op je blog beantwoorden?

Geef in een tweet aan dat alle vragen welkom zijn en dat een aantal vragen op je blog wordt beantwoord. Veel volgers vinden het leuk als hun vraag specifiek op je blog wordt behandeld, al dan niet met naamsvermelding. En als de interesse in je blog er eenmaal is, zullen volgers eerder nieuwe blogartikelen aanklikken.

Een bijkomend voordeel is dat de volger waarvan je de vraag beantwoordt, het artikel meestal zelf op Twitter promoot of retweet. Zo zien ook zijn of haar volgers je artikel voorbijkomen en krijg je waarschijnlijk nog meer bezoekers op je blog.

4. Zorg dat je blog een verlengde is van je tweets.

Je hebt op Twitter niet zomaar volgers; meestal volgen mensen je omdat ze je berichten waardevol vinden. Je deelt informatie die je volgers zelf kunnen toepassen en waar ze door groeien of je bent behulpzaam als ze problemen hebben.

Zorg dat je blog een verlengde is van je bestaan op Twitter. Op je blog heb je veel meer ruimte om op problemen en vragen in te gaan. Schrijf dus over hetzelfde vakgebied als op Twitter, want dat vinden je volgers interessant. Veel voorkomende vragen en problemen van potentiële klanten zijn de beste blogonderwerpen en Twitter-berichten. Speel hierop in en geef volgers die informatie waarnaar ze op zoek zijn. Dan zullen ze je blogartikelen ook sneller retweeten.

5. Wees actief op Twitter.

Jammer genoeg komt het vaak voor dat bedrijven een Twitter-account hebben, maar hier weinig mee doen. Ze publiceren alleen hun blogartikelen op Twitter en gaan verder niet in gesprek met volgers. Dat is zonde!

Je haalt veel meer uit social media als je er zelf actief aan deelneemt. Laat zien dat je mens bent en communiceer met anderen! Deel ideeën met elkaar, beantwoord vragen en geef bruikbare tips. Je krijgt dan eerder nieuwe volgers, en hoe meer volgers je hebt, hoe meer lezers je op je blog krijgt.