Contentmarketing: slim content recyclen is het halve werk





content recyclen

blogniveau

Als je een contentmarketingstrategie voert, loop je er vast een keer tegenaan: na het schrijven van honderden blogartikelen is je inspiratie op. Wat kun je nu nog voor gratis content creëren om websitebezoekers aan te trekken?

Probeer eerst te accepteren dat je het even niet meer weet. Je mag nog zo veel kennis hebben; continu nieuwe content creëren valt niet altijd mee. Waarom zou je geen bestaande eigen content recyclen? HubSpot publiceerde vorig jaar al een artikel over het recyclen van content. In dit artikel gaat het om het hergebruiken van blogartikelen.



1.       Van blogartikelen naar gratis e-book.

Heb je tien aantrekkelijke blogartikelen over een onderwerp in je vakgebied geschreven? Bundel ze dan samen tot een e-book, bewerk de tekst tot een lopend geheel en voeg sprekend beeldmateriaal toe. Maak een leuke cover en vergeet geen inhoudsopgave toe te voegen.

Gratis e-book voor gratis e-books

Misschien voelt het wat lui om zo een e-book te maken, en de inhoud is dan ook niet nieuw voor terugkerende bezoekers. Maar wellicht vinden ze het juist fijn om een naslagwerk te hebben dat ze gemakkelijk als pdf kunnen bewaren. Bovendien zorgt herhaling van kennis ervoor dat lezers het snelst leren. Verder is een groot deel van je bezoekers waarschijnlijk nieuw of heeft slechts een deel van de artikelen gelezen.

2.       Van blogartikel naar social-mediaberichten.

Schrijf je vaak blogartikelen met tips uit je vakgebied? Dan zijn die tips heel eenvoudig om te vormen tot tweets of berichten voor op Facebook, LinkedIn of Google+. Loop gewoon het artikel door en plan elke tip in voor publicatie op social media, bijvoorbeeld met HootSuite. Zo heb je er geen omkijken meer naar!

3.       Van blogartikel naar video.

Sommige mensen zijn lezers, anderen kijkers. Waarom zou je de tips in een blogartikel niet opnieuw in een video delen? Kruip voor de camera en presenteer ze op een leuke manier. Zo maken je websitebezoekers en contacten op social media meteen kennis met wie jij bent en bereik je een publiek wat je anders niet met geschreven teksten zou bereiken. Andersom kan natuurlijk ook.