De gevaren van social media voor je bedrijf: hoe houd je de controle?





Het lijkt allemaal zo leuk en aardig: het hele bedrijf zit te twitteren, deelt updates van het bedrijf op Facebook en babbelt erop los op Google+. Wat is iedereen toch betrokken! En wat een heerlijke gratis promotie. Alleen zijn sociale media niet zonder risico’s. Hoe houd je de boel in de hand?

De risico’s van vrij gebruik van social media

Wanneer je alle werknemers vrij berichten laat plaatsen op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn, heb je geen controle over wat er precies gepubliceerd wordt. Maar wat zijn dan de risico’s?

  • Werknemers plaatsen uit naam van het bedrijf standpunten waar het bedrijf niet achterstaat. Dit kan de naam van het bedrijf schaden.
  • Werknemers gebruiken hun privé-accounts ook voor zakelijke berichten. Hiermee worden gênante feestfoto’s mogelijk geassocieerd met het bedrijf.
  • Wanneer een werknemer in alle onschuld informatie over het bedrijf naar buiten brengt waarvan dat niet de bedoeling is, verspreidt de informatie zich als een lopend vuurtje over het internet.
  • Berichten die eenmaal zijn ge-retweet of gedeeld, zijn bijna niet meer te verwijderen.




5 tips om de risico’s te beperken

Hoe kun je zulke gevaren binnen de perken houden? Sociale media kunnen een bedrijf flink wat naamsbekendheid geven en een positief imago. Het zou daarom zonde zijn om het niet zakelijk te gebruiken. Maar hoe voorkom je dat onoplettende medewerkers een positief imago in een klap de das om doen?

  1. Stel een social media beleid op waar alle medewerkers zich aan moeten houden. Door duidelijke regels te stellen, zijn werknemers zich meer bewust van wat wel en niet mag.
  2. Maak medewerkers bewust van het effect dat een negatief bericht op social media kan hebben: één verkeerde tweet kan ontzettend veel schade aanrichten.
  3. Zorg dat medewerkers aparte, zakelijke accounts aanmaken voor werkdoeleinden. Hiermee blijven zakelijk en privé gescheiden.
  4. Laat alle medewerkers een social media workshop volgen om sociale media verantwoord te leren gebruiken.
  5. Selecteer een paar medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de berichtgeving op social media vanuit het bedrijf. Als een tot drie medewerkers dit doen, is het veel gemakkelijker om hen bij te sturen en heb je veel meer controle over wat er wel en niet wordt gepubliceerd.