De ultieme fout bij zakelijk bloggen: gooi jij potentiële klanten weg?




zakelijk bloggen potentiele klanten

Met dank aan Natalie Maynor

Het is zondagmiddag en je slentert door de binnenstad. Je voetstappen echoën in de lege winkelstraten en je blik wordt getrokken door iets roods: in een etalage staat de prachtigste gitaar die je ooit hebt gezien, glanzend rood en prachtig afgewerkt. Nooit eerder had je iets zo graag gewild. Maar helaas, de winkels zijn gesloten. Je kunt niet overgaan tot aankoop.

Zo gaat het ook bij sommige zakelijke blogs. Je bent expert in je vak en dat laat je graag zien met waardevolle content op je blog. Hierdoor worden potentiële klanten nieuwsgierig naar je producten of diensten. Maar helaas! Het blog staat op een ander domein dan je website en de informatie is onvindbaar.

Verspil die moeite niet met een gratis blogplatform!

Ik weet het: een voor jouw gehost blogsysteem, zoals Blogger.com en de gehoste versie van WordPress, is lekker makkelijk en ook nog gratis. Als beginnend blogger is het dan ook zeer verleidelijk om zo’n blog te starten. Je kunt zo aan de slag en al het onderhoud wordt voor je gedaan. Jammer genoeg gooi je met zo’n blog heel veel energie weg.

3 Redenen om geen gehost blog te starten

1.       Potentiële klanten lopen weg.

Het grootste nadeel aan een gratis blogplatform is dat die een ander domein (internetadres) heeft dan je website, bijvoorbeeld bedrijfsnaam.blogspot.nl. Mensen die je blog bezoeken via zoekmachines, vinden wel de informatie die ze zoeken, maar bevinden zich niet op je website. En het is juist je website waarop je producten of diensten worden gepresenteerd.




Het gevolg is dat potentiële klanten de informatie pakken die ze zoeken en weglopen, terwijl ze bij een website waarbij het blog deel uitmaakt van de website eenvoudig hadden kunnen doorklikken naar de productpagina’s. Een gemiste kans!

2.       Alle moeite om hoger in Google te komen gaat naar het blogplatform.

Een blog is de manier om je website hoger in Google te krijgen, maar dan moet die wel op hetzelfde domein staan als je website. Als je een gratis blogplatform gebruikt, is dat niet het geval. Alle moeite die je doet om je blog hoger in zoekmachines te krijgen, bijvoorbeeld het krijgen van links naar je blogartikelen en hoog scoren op bepaalde zoekwoorden, heeft alleen maar effect op je blog en niet op je website. Hierdoor kan je blog wel goed vindbaar zijn, maar bungelt je website op pagina 35 in Google. Eeuwig zonde!

3.       Potentiële klanten raken verward.

Een blog op een gratis blogplatform heeft meestal een heel ander design dan je eigen website. En aangezien het twee verschillende sites zijn op twee verschillende domeinen, raken potentiële klanten al snel in verwarring: horen deze websites bij hetzelfde bedrijf of is het een ander bedrijf? Maar meestal wordt die vraag niet eens gesteld. De klant heeft haast en vindt sneller de website van een vakgenoot…

Zo vang je die potentiële klanten

De ultieme manier om dit verlies aan potentiële klanten te voorkomen, is om je blog deel te maken van je website en ze op hetzelfde domein te plaatsen. Je kunt een blog zien als het lokmiddel voor klanten. Als je continu geweldige blogartikelen publiceert, zal je merken dat de meeste bezoekers via je blog je website binnenkomen. Is het dan niet geweldig als ze zich dan meteen al op je website bevinden?

Het kost wat meer moeite (of geld) om een website met een geïntegreerd blog te krijgen, maar dan haal je ook het uiterste uit een zakelijk blog. Gelukkig bestaan er verschillende blogsystemen waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen. Goede systemen zijn:

Beide systemen hebben alles in huis om een website met geïntegreerd blog te maken. Overigens staat HubSpot niet op je eigen webruimte en heb je daarvoor alleen een domeinnaam nodig.

Vraag: hoe denk jij over gratis blogplatforms ten opzichte van een blog/website op je eigen domein?

Comments

  1. Goed artikel! Ik ben recent gestart met een blog en in eerste instantie gekozen voor Blogger maar deze was niet gebruiksvriendelijk. Uiteindelijk overgestapt naar WordPress.com vanwege de goede verhalen hierover. Omdat ik al een eigen domein heb toch maar de blog gestart in mijn eigen webshop. Als je SEO in je achterhoofd houdt dan kom je er al snel achter dat verkeer naar jouw eigen website toch veel belangrijker is dan het te moeten delen met WordPress. Indien je puur persoonlijk blogt kies dan voor gratis platforms. Ik heb WordPress.com er wel naast lopen, enig idee of dat mijn SEO schaadt omdat ik nu dubbel content aanbiedt??

    • Mariska van Dasselaar says:

      Hoi Jason,

      Bedankt voor het lezen van dit artikel. Slim om over te stappen naar WordPress, vooral op je eigen domein.

      Google hecht veel waarde aan unieke content. Het zou inderdaad nadelig kunnen zijn als je dezelfde content twee keer op internet hebt staan. Als bepaalde artikelen op het oude blog goed gelezen worden, zou je daar kunnen doorverwijzen naar het nieuwe blog. Schrijf bijvoorbeeld een korte inleiding waarin je het artikel introduceert en plaats daar een link bij naar het gehele artikel op het nieuwe blog. Zo heb je geen dubbele content en komen lezers toch op je blog terecht.

      Groetjes Mariska