Facebook pagina: de verscholen locaties voor promotie onthuld





Facebook paginaHet is alweer even geleden dat de nieuwe timeline van Facebook werd ingevoerd. Veel bedrijven die een Facebook-pagina hebben, keken met verwondering naar deze ietwat mysterieuze nieuwe indeling, zich afvragend wat ze hier nu mee moesten beginnen. Nu het mysterie iets is afgezwakt, prijken de mooiste omslagen op menige pagina en worden het opnieuw aantrekkelijke kunstwerkjes.

Helaas weet niet iedereen van de bijbehorende richtlijnen af. Je mag namelijk geen promotionele uitingen in de omslag of het logo verwerken, zoals:

  • Call-to-actions.
  • Prijsinformatie.
  • Contactinformatie.
  • Oproepen tot het krijgen van meer likes.

Toch wil je als bedrijf graag dat bezoekers op ‘Vind ik leuk’ klikken, je nieuwste gratis e-book downloaden of zich inschrijven voor een webinar. Hoe doe je dat?

3 Manieren om je Facebook-pagina slim te benutten

 

1.        Laat zien in plaats van te vertellen.

De omslag is een van de opvallendste elementen van een pagina en daarmee de plek om op te vallen. Maar als je geen promotionele uitingen mag gebruiken, hoe overtuig je bezoekers dan om iets te doen?

Personal trainer Mart Jansen pakt het slim aan op zijn Fitsmart Personal Training-pagina. In plaats van bezoekers aan te sporen om op ‘Vind ik leuk’ te klikken, geeft de omslag duidelijk weer wat je als cliënt bij hem kunt bereiken, namelijk meer spiermassa of een strak lijf. De voor- en na-foto’s zeggen meer dan woorden.

Facebook pagina omslag

Wees dus inventief met je omslag en laat zien wat het bezoekers oplevert als ze je pagina volgen. Doe je dit goed, dan volgen de likes vanzelf.



2.        Markeer een belangrijk bericht als hoogtepunt.

Je kunt een bericht meer laten opvallen door die als hoogtepunt te markeren. Het bericht wordt dan voor onbepaalde tijd over de breedte van de pagina weergegeven en trekt daarmee de aandacht. Je markeert een bericht als hoogtepunt door bij het bericht rechtsboven op het pictogram met de ster te klikken. Hiermee kun je het ook weer uit de hoogtepunten verwijderen.

Facebook timeline hoogtepunt

3.        Een bericht vastmaken aan de bovenkant.

Een derde manier om de aandacht naar een bericht te trekken, is door het bericht vast te maken aan de bovenkant van de pagina. Het bericht komt dan tijdelijk onder de omslag van de pagina te staan. Daarmee valt het bericht nog meer op dan een hoogtepunt. Het is dan ook de ideale manier om bezoekers op te roepen om op ‘Vind ik leuk’ te klikken, zich ergens voor in te schrijven of om iets te downloaden.

facebook timeline vastmaken

Om een bericht aan de bovenkant van de pagina vast te maken, klik je rechtsboven van het bericht op het potloodje en vervolgens op ‘Vastmaken aan bovenkant’. Houd er wel rekening mee dat het bericht na een tijdje weer tussen de andere berichten wordt weergegeven. Je kunt het bericht dan opnieuw vastmaken aan de bovenkant. Verder kun je niet tegelijkertijd een bericht als hoogtepunt hebben en een bericht boven aan de pagina vastmaken. Je moet dus tussen de twee opties kiezen.

Vraag: benut jij alle mogelijkheden van de Facebook-timeline?