Google Analytics: onzichtbaar of populair? Tel het aantal stemmen op je website!





inbound links websiteMisschien weet je het al, maar een van de beste manieren om je website / zakelijk blog hoger in Google te krijgen, is door het verkrijgen van inkomende links (inbound links) naar je website. Telkens als een site naar een van jouw webpagina’s verwijst, wordt dat door zoekmachine Google als een stem op je website gezien. Een link geeft namelijk aan dat iets op die webpagina de moeite waard is. Hoe meer inkomende links je krijgt van andere webpagina’s (het liefst verschillende pagina’s), hoe meer de autoriteit van je website stijgt en hoe hoger je in Google komt.

Maar hoe populair is jouw website eigenlijk?

Je kunt de populariteit van je website aflezen uit je websitestatistieken. De gratis tool Google Analytics geeft uitgebreide informatie over het aantal bezoekers op je website, verwijzingen, enzovoort – een must-have voor mensen die hun site of zakelijk blog willen analyseren en verbeteren.

Inkomende links bekijken in Google Analytics

Om te zien hoeveel en welke webpagina’s naar je site verwijzen, doe je in Analytics het volgende:

  1. Klik links in het menu op Verkeersbronnen.
  2. Ga in het submenu naar Bronnen en vervolgens naar Verwijzingen.

Op deze pagina staat de volgende informatie:

  • Het aantal bezoekers dat via externe webpagina’s op je website is gekomen.
  • Welke websites naar je verwijzen.
  • Hoeveel bezoekers elke site je heeft opgeleverd.
  • Aanvullende informatie, zoals de gemiddelde bezoekduur, het percentage nieuwe bezoeken en de bounce rate.

google analytics verwijzingen

Wie verwijst er naar mij?





De kans is groot dat jij net zo nieuwsgierig bent als ik en met veel interesse de websites bekijkt die naar je site linken. Boven aan de lijst staan de websites die je de meeste bezoekers opleveren, aflopend naar sites die minder effect hebben. Bij het analyseren van deze statistieken kun je op de volgende punten letten:

  • Wat voor site is het? De kans is groot dat social media hoog staan en je dus veel bezoekers opleveren. Conclusie: blijf actief op Twitter, Facebook en andere social media die hoog in deze lijst staan.
  • Hebben de bezoekers veel pagina’s op je site bezocht of bleven ze lang op je site? Dan is het een goede verwijzing.
  • Is de bounce rate hoog? Dan betekent dat dat bezoekers wel op je website kwamen, maar niet hebben doorgeklikt. Je kunt je dan afvragen of het een goede verwijzing is. Overigens zegt dat niet altijd iets, want als bezoekers de gewenste informatie op je website vonden, zijn ze tevreden met wat ze aantroffen. In dat geval heb je ze geen reden gegeven om door te klikken, bijvoorbeeld met een gratis download.
  • Staan er onbekende websites in de lijst? Het is altijd leuk om te ontdekken welke websites naar je verwijzen.
  • Welke precieze webpagina verwijst naar je site? Klik op een van de verwijzende sites om te ontdekken op welke pagina de link naar je site staat.
  • Zijn er nog amper verwijzingen naar je website? Vraag je dan af of je site of blog wel goed vindbaar zijn. En wellicht ben je nog niet zo actief op social media. Werk aan de winkel, dus!

Websitestatistieken kunnen je veel over bezoekers en hun gedrag vertellen. Blijf dus analyseren en verbeteren!