Google Analytics: wat betekent het zoekwoord ‘not provided’?





not provided analytics‘Wat is dat nu weer voor zoekwoord?’ Dit is een veel gehoorde kreet van website-eigenaren die hun bezoekersstatistieken bijhouden met Google Analytics. Mocht je de laatste tijd de zoekwoorden waarop bezoekers je website vinden hebben bekeken, dan is het je vast opgevallen dat het zoekwoord ‘not provided’ hoog in deze lijst staat. Maar wat betekent dit eigenlijk en waarom staat dit zoekwoord zo hoog?

Not provided, met dank aan HTTPS

In oktober 2011 zorgde Google ervoor dat mensen die ingelogd zijn met hun Google-account standaard op Google zoeken met een beveiligde verbinding (HTTPS-verbinding). Hiermee zijn je zoekopdrachten versleuteld voor externe partijen. Niemand kan dus meekijken waar je zoal naar zoekt.

Maar dat betekent ook dat je in Google Analytics niet kunt zien waar deze mensen op hebben gezocht voordat ze je website vonden. De zoekwoorden waar deze bezoekers op zochten, vallen allemaal onder het zoekwoord ‘not provided’. Je ziet dus wel hoeveel mensen je website bezochten en wanneer, maar niet de gebruikte zoekwoorden.

Minder inzicht in je statistieken

Blogger Karel Geenen geeft aan dat ruim 30%  van het zoekverkeer onder ‘not provided’ valt. Dat is dus een groot deel van het totaal aantal bezoekers op je website. Steeds meer mensen hebben een Google-account en zijn automatisch ingelogd als ze op Google zoeken. Voor website-eigenaren is dat jammer, aangezien je zo minder inzicht hebt in de zoekwoorden waarop je wordt gevonden.



not-provided-google-analytics

Toch kun je je afvragen of dit echt heel nadelig is. Je hebt namelijk wel informatie over zoekopdrachten van mensen die niet waren ingelogd op Google. Als hun zoekgedrag overeenkomt met dat van ingelogde gebruikers, zeggen de zoekwoorden die wel worden weergegeven alsnog veel.

Hoe denk jij hierover? Vind je ‘not provided’ een groot nadeel? Reageer onder dit artikel.

Meer tips ontvangen?