Hoe kan content marketing je vindbaarheid verbeteren in zoekmachines?





Wie wil er nu niet bovenaan in Google staan? Ben je ondernemer en vraag je je af waarom je website slecht vindbaar is in zoekmachines? Misschien denk je wel dat je iets verkeerd doet of dat er iets aan je website mankeert.

Gelukkig zijn er heel wat manieren om hoger in Google te komen. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een breed gebied, waar flink wat blogartikelen over geschreven kunnen worden. In dit artikel ga ik in op content marketing. Hoe kunnen webteksten je zoekmachine vindbaarheid verbeteren? En wat plaats je dan op je website?

Branded content en non-branded content

Webcontent bestaat uit twee soorten:

•    Branded content
•    Non-branded content

Branded content

Branded content is alle website inhoud die te maken heeft met je bedrijf, je producten, historie, enzovoort. Het is meestal commercieel, want het zijn deze pagina’s die tot verkoop moeten leiden. Voorbeelden:

•    branded contentProductpagina
•    Contactpagina
•    Bedrijfshistorie
•    Informatie over medewerkers
•    Missie, visie en strategie





Het is bij een bedrijfswebsite essentieel dat je laat zien wat je doet, wat je aanbiedt en hoe mensen contact met je kunnen opnemen. Branded content is dan ook erg belangrijk, aangezien websitebezoekers naar aanleiding hiervan kunnen besluiten om je product aan te schaffen. Bovendien verbetert het de vindbaarheid van je website op termen die echt met je bedrijf en producten te maken hebben, en komen bezoekers die op je bedrijfsnaam of productnaam zoeken ook daadwerkelijk op de homepage of productpagina terecht.

Non-branded content

Wellicht komt dit als een verrassing, maar non-branded content is belangrijker dan branded content. Non-branded content bestaat uit content die te maken heeft met je vakgebied en dus niet met je producten zelf en je bedrijf. Het belangrijkste hierbij is dat het niet commercieel is, maar waardevolle content is waar mensen iets van kunnen leren. Voorbeelden:

•    Blogartikelen met schoonmaaktips op de website van een supermarkt.
•    Een e-book over social media als marketingtool als je Inbound Marketeer bent.
•    Webinars
•    Stappenplannen

Het is juist deze webinhoud die voor leadgeneratie zorgt, vooral als je gebruikmaakt van de juiste (long tail) zoekwoorden. Stel je hebt een bouwmarkt, dan zou je een blogartikel kunnen schrijven over het leggen van kliklaminaat. Wie dan zoekt op ‘kliklaminaat leggen’ en op dit blogartikel stuit, besluit naar aanleiding van de heldere uitleg wellicht je winkel te bezoeken en laminaat aan te schaffen. Doordat je heldere, leerzame kennis deelt met je lezers word je als een betrouwbare expert in je vakgebied gezien. Wees dus niet bang om kennis te delen!

Website inhoud met de juiste balans

Zorg dus dat je website zowel commerciële als niet-commerciële, leerzame inhoud bevat. Doe je het goed, dan ben je vindbaar op termen die direct met je bedrijf en producten te maken hebben, maar vooral op termen die veel websiteverkeer kunnen genereren. Een webdesigner in Nijmegen wil gevonden kunnen worden op ‘websitehulp Nijmegen’ en een vertaler op ‘vertalingen Nederlands Engels’. Hoe meer non-branded content je creëert, bijvoorbeeld door middel van een blog, hoe beter. Laat die leads maar komen!

 

Bron: Crash Course in SEO