Hoe meet je het succes van je zakelijke blog?





zakelijk bloggen succes meten

Beginner-klein

Urenlang zit je te ploeteren voor het zoveelste zakelijke blogartikel. Uitgedroogd grijp je naar een glas water en je weet dat je allang had moeten koken. Waarom doe je eigenlijk al die moeite voor een stukje tekst als je toch niet weet wat het oplevert?

Hoezo weet je niet wat het oplevert? Het succes van een zakelijk blog is prima meetbaar! Kom achter het succes van je blog en raak weer vol moed en inspiratie.

1.       Meet statistieken met Google Analytics.

Het beste bewijsmateriaal voor het succes van je blog zijn nog altijd webstatistieken. Gratis analysesoftware zoals Google Analytics is ideaal om bezoekersaantallen en bezoekersgedrag te meten en analyseren:

  • Kom erachter hoeveel bezoekers je blog trekt en welke blogartikelen de meeste bezoekers krijgen.
  • Zijn er veel terugkerende bezoekers? Dan is dat een indicatie dat je blog de moeite waard is om opnieuw te bezoeken.
  • Let goed om het bouncepercentage om te zien wie na een blik op je website weer vertrekt. Dat kan een minder goed teken zijn.
  • Controleer hoeveel websites naar jouw blogartikelen verwijzen. Inkomende links vormen stemmen op je website en geven aan dat je blog populair is.

analytics webstatistieken zakelijk bloggen

Wees je er wel van bewust dat als je net met bloggen bent begonnen, je waarschijnlijk nog niet veel bezoekers krijgt. Een blog heeft tijd nodig om te groeien en het kan wel maanden duren voordat de bezoekersaantallen aardig beginnen op te lopen. En: hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers je trekt.

2.       Tel het aantal abonnees op je blog.

Een populair blog heeft vaak veel abonnees. Dat betekent dat vaste lezers hebben toegestemd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuw blogartikel verschijnt of je blog volgen via een



RSS-lezer
. Deze vaste lezersgroep komt graag terug om nieuwe artikelen te lezen en jouw gedeelde kennis tot hen te nemen.

Het mag duidelijk zijn dat hoe meer abonnees je hebt, hoe populairder je blog is. Verwacht alleen niet direct grote groepen abonnees. Net als het aantal bezoekers groeit het aantal abonnees gestaag met het aantal blogartikelen dat je schrijft. En hoe waardevoller de content, hoe populairder je blog.

3.       Ga na of klanten je via je blog hebben gevonden.

Een succesvol blog is klantmagnetisch. Dat betekent dat het potentiële klanten aantrekt en nieuwe klanten je vaak via een van je blogartikelen hebben gevonden. Een succesvol blogartikel is dus niet alleen inhoudelijk waardevol, maar ook goed vindbaar in zoekmachines.

Vraag al je nieuwe klanten dus hoe ze je hebben gevonden. Hoor je vaak dat ze je via Google hebben gevonden? Dan werpt het bloggen duidelijk vruchten af. Gebeurt dit nauwelijks, dan is het tijd voor verbetering.