Hoger in Google komen hangt grotendeels af van anderen. Of niet?





Hoger in Google komen is het streven van elke trotse bezitter van een website. Sta je bovenaan zoekmachines, dan is dat gratis reclame en zullen de bezoekersaantallen groeien. Bovendien straalt het geloofwaardigheid uit, want kennelijk is je website de moeite waard. Geen wonder dat zoekmachine-optimalisatie zo populair is!

Hoe word je vindbaar in Google?

Maar hoog in zoekmachines kom je niet zomaar. Zoekmachine Google streeft ernaar om de juiste content aan de juiste persoon voor te schotelen. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar ‘online boeken kopen’, dan is de website van Bol.com veel relevanter dan die van de plaatselijke supermarkt. Maar hoe zorg je dat jouw website relevant genoeg is tussen allerlei concurrerende bedrijven?

Wat is belangrijk voor je vindbaarheid?

Bij het beoordelen van de relevantie van websites voor zoekopdrachten, kijkt Google naar twee aspecten:

  • De inhoud van je website.
  • De betrouwbaarheid van je website.

De inhoud van je website is eenvoudig te beïnvloeden. Wanneer je een slimme zoekwoorden strategie hanteert of een specialist daarvoor inhuurt, kun je de perfecte website creëren. Maar de betrouwbaarheid van je website hangt af van externe factoren, zoals:

  • Inbound links (links van andere websites naar jouw website).
  • Het aantal keer dat je webpagina’s op sociale netwerken wordt gedeeld.
Vindbaarheid Google

Invloeden op je vindbaarheid in Google. Met dank aan SEOMOZ.org

Aangezien de betrouwbaarheid moeilijker te beïnvloeden is dan de webinhoud, hecht Google meer waarde aan inbound links en populariteit op sociale netwerken (zie afbeelding van SEOMOZ.org). Net als met veel dingen, zegt de mening van anderen meer over jouw website dan je eigen mening.



Maar kun je dan nog wel iets doen?

Het antwoord is: ja. Hoewel het niet meevalt, kun je zeker veel doen om de betrouwbaarheid van je website te laten groeien. In het volgende blogartikel ga ik dieper in op hoe je dat voor elkaar krijgt door middel van (eerlijke) linkbuilding.

Hulp nodig?

Heb je zelf een website en ben je het zat dat je concurrenten wel vindbaar zijn en jij niet? Neem dan contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken.