Hoog in Google met webteksten en SEO: de juiste zoekwoordenstrategie (2)





webteksten zoekwoordenVorige week heb je kunnen lezen hoe je met meer pagina’s in Google kunt komen door aparte webpagina’s te maken voor verschillende producten op je bedrijfswebsite. Daarmee groeit de kans dat iemand die op je product zoekt op de juiste pagina terechtkomt. Bovendien kun je nog meer profiteren van relevante zoekwoorden op de juiste plek. Laatstgenoemde is een van de belangrijkste technieken om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines en is het onderwerp van het tweede artikel uit deze serie.

2.       Gebruik relevante zoekwoorden op de juiste plekken op webpagina’s.

Zoekwoorden zijn dé manier om zoekmachines te vertellen waar je website over gaat. Een zoekmachine weet dat namelijk niet zomaar. Wanneer iemand in Google de zoekterm ‘leren twitteren’ intypt, dan moet Google weten welke websites over dit onderwerp gaan. Vervolgens moet het beste resultaat boven aan de pagina met zoekresultaten worden getoond.

Om te bepalen waar een website over gaat, kijkt Google onder andere naar de volgende zaken:

  • De titel van de webpagina.
  • De URL (webadres) van de webpagina.
  • De inhoud van de webpagina (de lopende tekst).

Als het zoekwoord ‘leren twitteren’ vaak voorkomt op deze locaties, dan is dat een teken dat deze pagina relevant is voor iemand die naar deze term zoekt.

1.       Zoekwoorden in de titel van de webpagina

Van alle locaties op een pagina is de titel de allerbelangrijkste. Een zoekmachine hecht namelijk de meeste waarde aan woorden die in de titel staan, vooral woorden die vooraan staan. Zorg er dus voor dat de titels van pagina’s relevante zoektermen bevatten. Deze woorden moeten:

  • Precies te maken hebben met de inhoud van de pagina.
  • Populair zijn, maar niet te veel op andere websites worden gebruikt.

Veel content-managementsystemen (CMS), zoals WordPress en HubSpot, hebben een speciaal veld voor de titel van een pagina. Mocht je met HTML werken, dan komt dit overeen met de <title>-tag in de header van een pagina.

wordpress titel webpagina

Een handige gratis tool om goede zoektermen te vinden, is de Google Adwords Keyword Tool.



2.       Zoekwoorden in de URL van de webpagina.

De URL van een webpagina is het webadres, bijvoorbeeld www.mijnwebsite.nl/leren-twitteren.html. Uiteraard staat het eerste gedeelte van de URL al vast, want dat is het webadres van je website. Maar de URL van de pagina kun je een nieuwe naam geven. In bovenstaand voorbeeld heet de pagina leren-twitteren.html.

Het is voor zoekmachine-optimalisatie belangrijk dat de URL relevante zoektermen bevat. Beschrijft de webpagina tips om te leren twitteren, dan is het slim om de term ‘leren twitteren’ in de URL te verwerken.

Veel content-managementsystemen verwerken de titel van de pagina automatisch in de URL. Als de titel bijvoorbeeld ‘5 tips om te leren twitteren’ is, ziet de volledige URL er zo uit: www.mijnwebsite.nl/5-tips-om-te-leren-twitteren.html. Dit is een prima URL. Maar het is soms ook mogelijk om zelf een geschikte URL te verzinnen. Dit hangt helemaal af van het CMS dat je gebruikt.

webteksten url pagina

3.       Zoekwoorden in de inhoud van de webpagina.

De inhoud van webpagina’s, dus de lopende tekst, is samen met de titel en URL een van de belangrijkste plekken voor SEO. Zorg daarom dat je in de lopende tekst verschillende, relevante zoekwoorden gebruikt. Let hierbij op de volgende zaken:

  • De eerste 250 woorden op een pagina zijn het belangrijkst, omdat zoekmachines daarnaar kijken bij het scannen van pagina’s.
  • De woorden moeten echt relevant zijn voor het onderwerp. Gebruik dus geen zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, maar die helemaal niet met het onderwerp te maken hebben.
  • Overdrijf niet. Gebruik een bepaald zoekwoord drie tot vier keer op een pagina en liever niet vaker. Als je een zoekwoord te vaak gebruikt, kan een zoekmachine dat interpreteren als spam, waardoor het minder waarde krijgt. Varieer desnoods met synoniemen.