Ja, ik wil zakelijk bloggen! Maar waar moet ik over schrijven?





Beginner-klein

waarover zakelijk bloggenAls ik bedrijven aanraad om een zakelijk blog te beginnen, krijg ik vaak de volgende vraag: “Maar waar moet ik dan over bloggen?” – een goede vraag die ik graag voor jullie beantwoord.

Hoewel de inhoud van blogartikelen afhangt van je bedrijf en branche, geldt in elk geval het volgende:

Bloggen is kennis delen. Jij bent expert in je branche en het doel is dat je dat aan potentiële klanten laat zien.

Maar hoe doe je dat dan?

1.       Geef tips uit je vakgebied.

De beste inhoud voor een blogartikel is kennis uit je vakgebied. Als expert ben jij een bron van informatie, dus waarom zou je die informatie niet met potentiële klanten delen? Voorbeelden van blogartikelen met tips zijn:

  • 8 tips voor een sterk Twitter-profiel (als je over social media blogt).
  • 5 tips om te ontstressen op je werk (voor een blog over werk en time-management).
  • 12 tips om die extra kilo’s voor de zomer kwijt te raken (voor een blog over afvallen).

Dergelijke onderwerpen kunnen ideaal in een lijstjesformaat worden gegoten. Begin elke tip met een cijfer of bullet (een dikke stip, zoals hierboven) en motiveer de tip eventueel daaronder. Dat leest lekker weg.

2.       Beantwoord veel gestelde vragen.

Krijg je vaak dezelfde vragen van klanten? Dan is je blog de ideale plaats om die te beantwoorden. De vragen worden niet voor niets zo vaak gesteld en veel mensen zitten kennelijk om een antwoord verlegen. Als jij dit kunt geven, heeft je blogartikel veel kans om populair te worden. Voorbeelden van dergelijke artikelen zijn:

  • Wat kan een PVC-vloer nu echt allemaal hebben? (voor een blog van een vloerbedrijf).
  • Hoe krijg je meer fans op je Facebook-pagina? (voor een blog over social media).
  • Opgelost: zo krijg je de nieuwe discussie-app wel aan de gang (voor een blog van een softwarebedrijf).




 3.       Publiceer interviews met inspirerende mensen.

Interviews vormen vaak inspirerende blogartikelen. Heb je een klant super goed geholpen en is hij zeer tevreden? Interview hem dan en vraag tegen welke problemen hij aanliep en hoe die intussen zijn opgelost.

Uiteraard kun je ook vakgenoten interviewen, want zij hebben vaak frisse ideeën waar je lezersgroep iets aan heeft. Maar ook de directeur van je bedrijf heeft waarschijnlijk wat nuttigs te vermelden.

4.       Beschrijf een stappenplan.

Hoe krijg je iets nu echt voor elkaar? Massa’s mensen zoeken dagelijks op internet naar manieren om iets voor elkaar te krijgen, zodat ze het probleem zelf kunnen oplossen. Waarom zou je de oplossing niet in een duidelijk stappenplan uitleggen (bijvoorbeeld met afbeeldingen per stap)? Voorbeelden van stappenplannen zijn:

  • In tien stappen naar een professionele Facebook-pagina (voor een social-mediablog).
  • Het kleurrijke stappenplan voor het perfecte aquarium (voor een aquariumwinkel).
  • In vijf stappen weer virusvrij (voor het blog van een anti-virussoftwarebedrijf).

 5.       Maak een reportage van een evenement.

Ben je onlangs naar een leuk evenement geweest, bijvoorbeeld een conferentie of beurs die interessant is voor je vakgebied? Schrijf dan een reportage over je bezoek.

Tijdens het evenement heb je vast veel opgestoken, dus waarom zou je die kennis niet met je lezersgroep delen? Zorg dat je tijdens het evenement foto’s maakt, zodat je het artikel van fotomateriaal (of video’s) kunt voorzien. Zo gaat het artikel nog meer leven.

Boek-zakelijk-bloggen-mariska-van-dasselaarKrijg ik zo nog wel klanten?

Misschien ben je bang dat nu je zo veel gratis kennis weggeeft dat je geen klanten meer zult krijgen. Gelukkig werkt dat niet zo! Potentiële klanten zullen al die leerzame informatie juist waarderen en je als expert gaan zien. Als ze zelf weinig tijd hebben om je tips toe te passen, benaderen ze je alsnog wel. Bovendien vergroot je zo de kans dat anderen je aanbevelen.

Comments

  1. goed artikel voor bedrijven die willen starten met content marketing, bloggen.