Laat je zakelijke blog opvallen met een unieke uitstraling





unieke uitstraling zakelijk bloggen

blogniveau

Als fervent internetgebruiker zoek je waarschijnlijk dagelijks naar informatie op internet. En waar beland je dan meestal op? Juist: een blog. Terwijl bloggen vroeger vooral uit het delen van persoonlijke ervaringen in een online dagboek bestond, delen bloggers nu vooral kennis uit hun vakgebied.

Blog jij voor zakelijke doeleinden, maar heb je het idee dat je blogartikelen worden ondergesneeuwd door al die leuke blogs van vakgenoten? Laat je blog dan opvallen met een eigen, unieke uitstraling.

1. Geef je blog een aantrekkelijk design dat je identiteit uitstraalt.

Eigenlijk betekent dit twee dingen: het design van je blog moet zowel aantrekkelijk zijn als bij de identiteit van jou of je bedrijf passen. Schakel zo nodig een professionele webdesigner en/of vormgever in om het uiterlijk van je blog uniek te maken en let hierbij op de volgende punten:

  • Jouw identiteit is uniek, dus straal dit uit op je blog door middel van je huisstijl. Neem de tijd om je bedrijfsidentiteit vast te stellen en lees dit artikel van Als Herboren.
  • Houd altijd het ideale klantenprofiel in je achterhoofd: vergeet niet dat het design vooral je doelgroep moet aanspreken, dus gebruik elementen die daarbij passen. Jongeren houden bijvoorbeeld van een heel andere stijl dan senioren.
  • Gebruik opvallend beeldmateriaal op je blog. De website SocialMediaExaminer valt extra op door de speelse vormgeving met steeds hetzelfde mannetje.

zakelijk blog socialmediaexaminer

 2. Straal je identiteit uit in je blogteksten.

Niet alleen design zorgt voor een unieke uitstraling; het is vooral je schrijfstijl die veelzeggend is en je blog een unieke draai kan geven. Nu weet ik dat het niet eenvoudig is om een eigen, unieke schrijfstijl te ontwikkelen, maar ik kan je wel wat tips geven:

  • Schrijf alsof je tegen een vriend praat, maar blijf professioneel. Zo krijgen je teksten een informele klank, terwijl ze toch geschikt zijn voor de zakelijke markt. Je zult merken dat je blogartikelen heerlijk weg lezen, want wie gebruikt nu ellenlange, onduidelijke zinnen als die tegen een vriend praat?
  • Deel (zo nu en dan) persoonlijke ervaringen en verhalen in blogartikelen. Jouw ervaringen zijn op zich uniek en maken wie je bent. Verdiep je eens in storytelling en boei je lezers met problemen die je tegen het lijf liep en hoe je ze oploste. Daar kunnen ze een hoop van opsteken.

Boek zakelijk bloggen mariska van dasselaar




3. Doe het net een beetje anders.

Als iedereen om je heen begint met het publiceren van video’s, publiceer jij geluidsfragmenten. Als vakgenoten literaire hoogstandjes op hun blog plaatsen, maak jij infographics.

Maar het is nog origineler als je nieuwe contentvormen verzint. Aangezien er steeds weer nieuwe manieren bij komen om online kennis te delen, kun je wellicht zelf met iets nieuws komen. Toen bloggen nog puur uit schrijven bestond vielen de eerste videoblogs maar wat op. Hetzelfde geldt voor SlideShare-presentaties en infographics. Hoewel die contentvormen al aardig ingeburgerd beginnen te raken, kun je als creatieveling opnieuw opvallen als je zelf iets nieuws verzint.