LinkedIn-groepen: hot or not?





linkedin-groepenToen ik voor het eerst een LinkedIn-profiel aanmaakte, dacht ik: ‘Wat leuk, een online CV!’ En eigenlijk keek ik niet veel verder dan dat. Snel ging ik aan de slag met het invullen van mijn werkervaring, opleidingen en profielgegevens, om LinkedIn vervolgens niet vaak te gebruiken.

Het valt mij op dat er best veel leden zijn die dit zakelijke sociale netwerk op deze manier gebruiken. Maar wist je dat er nog veel meer is dan alleen je digitale CV? Heb je eigenlijk wel eens bij de groepen gekeken?

3 redenen om actief te zijn in LinkedIn-groepen

Eigenlijk heeft het best lang geduurd voordat ik mij bezig ging houden met groepen. Een van mijn klanten wees mij erop dat hij daar juist ontzettend actief was. Dit verbaasde mij. ‘Het is een hele goede manier om kennis uit te wisselen met andere leden,’ zei hij. ‘Ik zou je zeker aanraden om lid te worden van groepen waar je ideale klant zich bevindt.’ Dat deed ik, en nu heb ik zelfs mijn eigen groep over zakelijk bloggen. Graag wil ik de redenen om actief te zijn in groepen met jullie delen:



1.       Je kunt anderen helpen door hun vragen te beantwoorden.

Hulpvaardigheid is een zeer goede karaktereigenschap waar anderen je erg om zullen waarderen. Aangezien groepen de plek zijn om vragen te stellen, kun jij die gaan beantwoorden. Vraag je af waar jouw expertise precies ligt en ga op zoek naar vragen van andere leden. Als jij regelmatig met bruikbare antwoorden en adviezen komt, bouw je snel een goede naam op.

2.       Je wordt als expert in je vakgebied gezien.

Behalve het beantwoorden van vragen, kun je je mengen in discussies en nieuwe invalshoeken delen. Wees niet bang om kennis uit je vakgebied te delen. Het is juist deze vrijgevigheid die voor waardering zorgt en laat zien dat jij expert bent in je vak. Zo onderscheid je je van je vakgenoten.

3.       Je doet nieuwe zakelijke contacten op.

LinkedIn is een sociaal netwerk, een community waar je nieuwe mensen kunt leren kennen. Door regelmatig actief te zijn in groepen, leer je steeds meer leden kennen. Eigenlijk is het een soort digitale netwerkbijeenkomst. Het leuk is dat als je een keer een dienst nodig hebt, je niet lang op zoek hoeft te gaan naar iemand die je kan helpen.

Heb je vragen over LinkedIn?

social media helpdeskStel je vragen dan onder dit artikel of praat mee op de social media helpdesk E-ppie. Wil je vaker bruikbare tips ontvangen over sociale media? Schrijf je dan in voor Eppiemail!