Meer bezoekers door linkbuilding: hoe krijg je je website bovenaan Google?





In het vorige artikel ‘Hoger in Google komen hangt grotendeels af van anderen. Of niet?‘ beschreef ik hoe Google de juiste zoekresultaten bij de juiste zoekopdracht vindt. Je vindbaarheid hangt hierbij af van:

  • Het aantal inbound links naar je website.
  • De populariteit van webpagina’s op social media.

Als je eenmaal weet dat deze factoren zo’n grote invloed hebben, vraag je je al snel af hoe je eigenlijk meer links naar je website kunt krijgen. Vervolgens besluit je links te gaan uitwisselen met vrienden die ook een website hebben of ga je uitgebreid op blogartikelen van anderen reageren, zodat je daar je websiteadres in het invulformulier kunt achterlaten. Maar zo eenvoudig is het niet. Google wordt steeds slimmer en doorziet steeds meer trucjes.

Linkbuilding die niet werkt

Er bestaan allerlei manieren van linkbuilding, waarvan een heleboel neerkomen op het manipuleren van Google. Volgens het artikel ‘Pas op! Deze 5 linkbuilding strategieën niet gebruiken’ zorgen sommige manieren er zelfs voor dat je minder goed vindbaar wordt. Let dus goed op wat je doet!




Het kopen van inbound links en onschuldig ogende linkuitwisselingen met kennissen die uitgroeien tot ‘link farms’ zijn geen goede linkbuilding strategieën. Google is continu op zoek naar dit soort trucjes en wanneer een bedrijf dat links verkoopt wordt ontmaskerd, ben je je aankoopbedrag en je inbound link kwijt. Google wordt ook steeds beter in het herkennen van linkuitwisselingen. Bij het vinden van deze ruilhandel zouden deze links minder gewaardeerd kunnen worden of helemaal geen invloed meer kunnen hebben.

Hoe krijg je wel meer inbound links?

De beste manier om inbound links te krijgen, is het publiceren van waardevolle content op je website. Je moet namelijk wel iets doen om die links te verdienen. Je website moet de moeite waard zijn.

Waardevolle content bestaat uit gratis webinhoud die leerzaam is voor bezoekers. Het gaat erom dat je kennis deelt uit je vakgebied, die anderen voor zichzelf kunnen gebruiken. Voorbeelden zijn:

  • E-books
  • Blogartikelen
  • Podcasts
  • Video’s
  • SlideShare-presentaties

Vooral een e-book kan een echte bezoekerstrekker zijn. Een e-book bestaat meestal uit 12 tot 15 pagina’s aan bruikbare tips, ervaringen en nuttige informatie. Schrijf je een geweldig e-book, dan kan het zich razendsnel op social media verspreiden en sturen mensen elkaar wellicht e-mails met de link naar jouw e-book. Ook verwijzen website-eigenaren en blogschrijvers er graag naar, wat je zonder te vragen heel wat inbound links kan opleveren. Hetzelfde is mogelijk met een geweldig blogartikel, een leuke video waarin je over je vakgebied vertelt of een bruikbaar stappenplan.

Voor meer informatie over hoe je succes kan hebben met een e-book, raad ik je graag ‘The New Rules of Viral Marketing‘ aan van David Meerman Scott (Engelstalig).

Gebruik social media

Uiteraard moeten mensen wel op de hoogte zijn van het bestaan van jouw waardevolle content. Bouw daarvoor een netwerk op op Twitter, Facebook, Google+ of LinkedIn. Promoot hier je waardevolle content (en niet je bedrijf zelf) en wie weet verspreidt het zich als een virus over het internet. Maar ook als je content slechts een paar keer gedeeld wordt, kan dat invloed hebben.

Let er bij het gebruik van social media wel op dat je niet alleen over jezelf praat. Communiceer met anderen en toon interesse in wat zij allemaal doen en publiceren. Het is een leuke manier van online netwerken.

 

Comments

  1. Goed artikel, lekker duidelijk. Misschien is dit ook nog van toegevoegde waarde voor je artikel? http://www.slagtermedia.nl/neem-afscheid-van-linkbuilding-van-lage-kwaliteit/

  2. Mariska van Dasselaar says:

    Hoi Christian,

    Bedankt voor het lezen en voor de link naar je artikel. Het is inderdaad een mooie toevoeging.

    Mariska