Meer likes krijgen op je Facebook-pagina. Hoe doe je dat?





facebook-pagina starbucksEen Facebook-pagina is het helemaal – althans, dat dacht je. Na een paar maanden ijverig berichten op het Prikbord te hebben geplaatst, is het aantal fans gestegen tot… vijf. Al snel heb je het gevoel tegen een muur te praten en gewoonweg tijd te verspillen aan iets waar je zoveel van verwachtte. Want hoe kom je aan meer fans op Facebook?

Likes krijgen is niet altijd eenvoudig

meer likes krijgen facebookIn tegenstelling tot Twitter, waar je iedereen lukraak kunt volgen, is het vergaren van fans op een Facebook-pagina een stuk lastiger. Met een pagina kun je namelijk geen Facebook-leden volgen. Leden beslissen bij een bezoek aan je pagina zelf of ze op die ‘Vind ik leuk’-knop klikken. Het enige wat je kunt doen is leden uit je netwerk uitnodigen om lid te worden. Maar hoe trek je andere leden dan aan?

Tip 1: bied iets waardevols aan in ruil voor een Like.

De meeste mensen zullen niet zomaar op Like klikken. Je zult ze dus moeten aansporen om dit wel te doen, zodat ze je pagina volgen. Een goede manier is om waardevolle content aan te bieden in ruil voor een Like. Het klikken op die knop levert fans dan daadwerkelijk iets op. Dit kan met een aangepaste welkomstpagina. Leuke aanbiedingen zijn:

  • Een gratis e-book dat te maken heeft met je vakgebied.
  • Fikse korting op een product.
  • Deelname aan een wedstrijd.




Tip 2: plaats leerzame en interactieve content op je Facebook-pagina.

Wat hebben fans eigenlijk aan je pagina? Wat levert het op om je te liken? Behalve een leuke aanbieding, zoals hierboven staat beschreven, wil je je fans ook op lange termijn tevreden houden. Dit doe je niet door commerciële berichten te plaatsen over hoe goed je bedrijf wel niet is. Beter is om nuttige, waardevolle content te plaatsen, bijvoorbeeld:

  • like ons en winLeuke foto’s en video’s.
  • Tips en adviezen.
  • Het bieden van hulp aan je fans door vragen te beantwoorden en actief hun problemen op te lossen.
  • Interesse tonen in je fans door ze vragen te stellen.

Interactie met je fans is een van de belangrijkste dingen op een pagina. Je fans moeten hier terecht kunnen voor hulp en advies en om met andere fans te praten. Lukt dat, dan krijg je vanzelf meer fans.

Tip 3: laat weten dat je een pagina hebt.

Vaak weten potentiële fans helemaal niet dat je bedrijf een Facebook-pagina heeft waar ze terecht kunnen. Tijd om daar verandering in te brengen! Plaats een Vind ik leuk-box op je vind-ik-leuk-knop-facebookwebsite, een volgknop en publiceer het adres naar je pagina op al het drukwerk, zoals flyers en visitekaartjes. Ook je e-mailhandtekening en nieuwsbrieven zijn geschikt om (potentiële) klanten op het bestaan van je pagina te wijzen.

Comments

  1. Hi,

    Vooral de intro is heel herkenbaar… LOL…

    Bedankt voor de info, het heeft mij iig weer op weg geholpen. Het enige wat ik zelf ervaar en waar ik voor wil waken iseen overkill aan bijv posts… Merk dat ik me erger aan mensen of pagina’s die de hele dag door posten..

    In mijn optiek is 2 tot 3 echt de max per dag, en dan het liefst met een interval van 6 uur.

    Denk dat je ten alle tijden wilt voorkomen dat mensen je posts irritant vinden…

    Gr

    Storm Bono

    • Mariska van Dasselaar says:

      Bedankt voor je reactie en wat fijn te horen dat je wat aan mijn artikel hebt. Ik denk dat je gelijk hebt dat je beter niet te veel berichten kunt plaatsen. Likes krijgen is al niet eenvoudig, dus je moet zuinig met je fans omgaan. Beter een paar kwalitatieve berichten per dag dan massa’s oppervlakkige berichtjes.

      Succes met je pagina!

      Mariska