Als meerdere medewerkers bloggen: tips om chaos te voorkomen

medewerkers bloggen

Beginner-klein

Ben je een gemiddeld of groot bedrijf en wil je een bedrijfsblog door meerdere medewerkers laten onderhouden? Let dan goed op! Als meerdere medewerkers bloggen en de blogartikelen ook nog publiceren, kan er al snel chaos ontstaan. Hoe voorkom je dat de bedrijfsblog een rommeltje wordt?



1. Selecteer professionals die bloggen.

Een bedrijf bestaat doorgaans uit medewerkers die allemaal expert zijn in hun eigen functie. Selecteer daarom meerdere professionals die regelmatig over hun vakgebied bloggen.

Bij een webdesignbedrijf kies je bijvoorbeeld een webbouwer, zoekmachinespecialist en een designer. Zij schrijven vervolgens artikelen over hun eigen specialisme, bijvoorbeeld tips of stappenplannen die interessant zijn voor potentiële klanten. Zo benut je de kennis die je in het bedrijf in huis hebt en weet je zeker dat de blogartikelen inhoudelijk kloppen.

2. Baken de blogonderwerpen af.

Zorg dat de blog eenheid krijgt en een aantal duidelijke blogonderwerpen. Bij een bedrijfsblog over webdesign verdeel je de blog bijvoorbeeld in de categorieën design, techniek en zoekmachine-optimalisatie. Elke specialist schrijft artikelen voor zijn of haar eigen categorie en nergens anders over. Zo voorkom je dat de blog van het thema afdwaalt en te breed wordt qua onderwerpen.

3. Brainstorm samen over de te publiceren artikelen.

Plan een vast moment per maand in om over nieuwe blogartikelen te brainstormen. Door ideeën met elkaar te delen, kom je vanzelf op nieuwe, originele ideeën en invalshoeken.

Schrijf nieuwe onderwerpen op en plan goedgekeurde onderwerpen in in een blogkalender. Zo weet iedereen wat van hem of haar verwacht wordt en wanneer blogartikelen klaar moeten zijn.



4. Kies een eindverantwoordelijke voor de blog.

Een blog wordt nog wel eens een online tijdschrift genoemd. Zorg daarom dat het ook zo behandeld wordt en kies een eindredacteur voor de blog. Hij of zij controleert alle artikelen nog eens voor publicatie en plaatst die vervolgens in het blogsysteem.

Als een persoon de artikelen publiceert, voorkom je dat de blog een rommeltje wordt. De eindverantwoordelijke hoort dan ook voldoende kennis te hebben van het blogsysteem.

5. Plaats foto’s van de bloggers in de zijbalk.

Voor bezoekers van de blog is het leuk om te weten wie nu eigenlijk welk artikel heeft geschreven. Plaats daarom een foto, de naam en eventueel het e-mailadres van elke blogger in de zijbalk en plaats onder elk artikel de auteursnaam. Bij vragen kunnen lezers dan bij de juiste persoon terecht.