Minder stress door beweging bij volwassenen met autisme

minder stress door bewegen

Toen ik op school zat, had ik een gigantische hekel aan gym. Voor mij waren deze uren een ware kwelling: ik was slecht in groepssporten en was vaak ook nog het mikpunt van pesterijen, die bij voorkeur tijdens de gymles werden uitgevoerd.

Toch was het niet het bewegen zelf waar ik een hekel aan had. De nare ervaringen van de gymlessen zorgden er echter wel voor dat ik na mijn schoolperiode jarenlang sporten vermeed. Totdat ik ontdekte hoeveel beweging kan opleveren voor mensen met autisme.

Wandelen om stress te verminderen

Na mijn schoolperiode kreeg ik steeds vaker te maken met stress. Ik had nog geen diagnose autisme, maar ik voelde mij geregeld gespannen en kreeg tijdens mijn opleiding informatica last van paniekaanvallen.

Ik weet niet wie met het idee kwam, maar ik begon steeds vaker met mijn moeder te wandelen. We wandelden gewoon door de wijk en soms door de Donkere Duinen, het natuurgebied in de buurt.




Deze beweging vond ik helemaal niet zo erg! Bij wandelen hoef je geen bal te vangen, te presteren tegenover teamgenoten of rare capriolen uit te halen. Je kunt het alleen doen of samen.

Al snel merkte ik dat ik mij na een wandeling minder gestrest voelde. Ik voelde mij helemaal opgefrist en het was fijn om er even uit te zijn geweest. En dat is ook niet gek. Uit onderzoek blijkt dat bewegen stressreducerend werkt. Chronische stress tast namelijk je hersens aan, waardoor zelfs de remmende werking op stress vermindert en je in een neerwaartse spiraal kunt terechtkomen (1). Door voldoende beweging kun je je hersens helpen herstellen. Je zult je dan relaxter voelen en mogelijk zelfs vrolijker.

Lichaamsbeweging bij paniekaanvallen

Tijdens mijn opleiding informatica kampte ik met paniekaanvallen. Ik zat hele dagdelen te hyperventileren en wist gewoonweg niet wat ik met mijzelf aan moest. Ook tegenwoordig heb ik geregeld last van hyperventilatie en ik heb ontdekt dat lichaamsbeweging echt kan helpen om deze klachten te verminderen.

Niet alleen zorgt beweging voor minder stress; het zorgt ook voor een goede ademhaling. Bij hyperventilatie zit mijn ademhaling te hoog of heb ik de neiging om te diep in te ademen, waardoor ik juist te veel zuurstof binnen krijg. Hierdoor ontstaan weer allerlei lichamelijke kwaaltjes.




Ik heb gemerkt dat wandelen helpt om mijn ademhaling te herstellen. Ook zwemmen geeft goede resultaten. Matige lichaamsbeweging zorgt voor ontspanning, afleiding van lichamelijke klachten en voor een natuurlijke, geautomatiseerde ademhaling. Bij hevige klachten heb ik niet altijd meteen resultaat, maar uiteindelijk helpt het. Ik zou het iedereen aanraden!

Beweging als afleiding van psychosomatische klachten

Zoals eerder aangegeven, kan beweging voor afleiding zorgen bij lichamelijke klachten. Lichamelijke klachten die door stress veroorzaakt worden heten psychosomatische klachten.

Door mijn autisme heb ik de neiging om hier obsessief op te focussen. Dan kan ik alleen nog maar aan mijn verkeerde ademhaling, darmklachten, hoofdpijn of gespannen ogen denken. Het resultaat is dat de klachten niet verdwijnen, maar juist erger worden en mijn leven gaan beheersen.

Beweging kan mij dusdanig afleiden dat ik mijn obsessieve focus kan doorbreken. Dit lukt niet altijd meteen, maar zodra ik begin te wandelen of zwemmen, merk ik kleine momentjes op waarbij ik niet meer zo obsessief bezig ben. Deze momentjes worden steeds langer, totdat de klachten verdwijnen.

Minder slapeloosheid

Tenslotte heb ik zeer goede resultaten geboekt bij mijn slapeloosheid door te bewegen. Toen ik nog fulltime werkte, had ik enorme last van slapeloosheid. Ik lag nachten achtereen wakker en liep er als een zombie bij.

In die periode nam ik een abonnement bij de sportschool. Niet alleen deed ik cardio- en krachttraining, ik had ook veel plezier aan groepslessen zoals X-co, body balance en zumba.

Al snel merkte ik dat ik beter begon te slapen. De klachten verdwenen niet volledig, want de oorzaak was niet weggenomen (mijn te zware baan), maar ik was ’s avonds duidelijk slaperiger. Het sporten zorgde voor een gezonde vermoeidheid van mijn lichaam en ik was minder gespannen.

Waarom sporten als je autisme hebt?

Waarom zou je juist sporten als je autisme hebt? Mensen met autisme hebben vaak last van stress. Dat komt omdat het leven vol onzekerheden zit, terwijl zij juist veel behoefte hebben aan controle. Doordat alles zo snel gaat en er altijd onverwachte dingen gebeuren, ontstaan stress- en angstklachten. Functioneren in een baan kan moeilijk of zelfs onhaalbaar zijn.

Daarnaast hebben mensen met autisme moeite met prikkelverwerking. Geluiden, bewegingen, licht en geuren zorgen voor een overdaad aan prikkels. Deze komen als een mokerslag binnen, met overprikkeling als gevolg. Dit kan voor veel stress zorgen. Soms is het leven gewoonweg overleven.

Beweging kan deze stress dus verminderen en bij een juiste levensbalans zelfs doen verdwijnen.

Hoe is dit voor jou? Gebruik jij lichaamsbeweging als medicijn tegen stress?

 

Bronnen

(1) https://www.allesoversport.nl/artikel/bewegen-tegen-een-burn-out-of-stress/

Speak Your Mind

*