Nog geen zakelijk blog? HubSpot’s Mike Volpe vertelt over succesvol bloggen (interview)!





Het kan niet genoeg worden benadrukt: een zakelijk blog is de manier om een online expertstatus te verwerven en meer klanten naar je website te krijgen. Een bedrijf dat dit als geen ander weet is het Amerikaanse bedrijf HubSpot, bekend van de gelijknamige Inbound Marketing-software. Chief Marketing Officer Mike Volpe vertelt over het succes van HubSpot en hoe een blog je bedrijf kan laten groeien.

Klanten komen naar je toe met Inbound Marketing

De Amerikaanse term ‘Inbound Marketing’ is ook in Nederland bekendheid aan het verwerven. Maar feitelijk voeren veel bedrijven al een Inbound Marketing-strategie, alleen niet onder die naam. Het bijhouden van een zakelijk blog, de promotie van blogartikelen op social media en het opbouwen van relaties met potentiële klanten via e-mail behoren allemaal tot deze marketingstrategie.

“Bloggen is het hoofdcomponent van Inbound Marketing. Het stelt bedrijven in staat om klanten aan te trekken zonder ze met ongewenste telefoontjes of advertenties te irriteren,” vertelt Mike Volpe. “Met de juiste Inbound Marketing-strategie en dus een blog, kan een bedrijf zelf de content worden die klanten willen lezen. Zo trek je ze in grote getale en voor weinig geld aan.”

Dit is precies waar het woord ‘inbound’ voor staat, namelijk dat iets naar je toekomt, in dit geval klanten.



55% meer websitebezoekers met een blog?

Dat een blog zo belangrijk is bij Inbound Marketing blijkt wel uit het succes van HubSpot. “We lanceerden ons blog gelijk met ons softwarebedrijf. Het heeft bijgedragen aan een enorme groei – ruim 6000% in de afgelopen drie jaar,” aldus Mike.

zakelijk bloggen meer bezoekersMisschien denk je nu: maar ik ben net begonnen en heb een heel ander soort bedrijf! Gelukkig maakt dat helemaal niet uit. Mike: “Bloggen werkt voor alle bedrijven, in welke fase je je ook bevindt en hoe groot je bedrijf ook is. Bedrijven die bloggen krijgen 55% meer websiteverkeer en 79% meer volgers op Twitter dan bedrijven die niet bloggen.”

Behalve meer websitebezoekers en Twitter-volgers helpt een zakelijk blog bij je personal branding. Voor je het weet word je als expert gezien en rollen de opdrachten binnen. Mike heeft dat ook ondervonden met zijn eigen blog. “Mijn persoonlijke blog heeft ervoor gezorgd dat ik op tientallen conferenties ben uitgenodigd. Bovendien heeft het me mijn baan als Chief Marketing Officer bij HubSpot opgeleverd.”

Dus iedereen wordt succesvol met een blog?

Uiteraard komt succes niet zomaar. Slechts een blogartikel in de twee maanden is niet genoeg om succesvol te worden. Ook is het slim om je te onderscheiden en je blog een uniek tintje te geven. “Concentreer je op de kopers die je wilt aantrekken en schrijf artikelen die zij willen lezen en met hun vrienden willen delen,” adviseert Mike. “Zorg dat je een unieke stem hebt die de persoonlijkheid van je bedrijf weerspiegelt.” Denk dus vanuit de wensen en behoeften van de klant en speel hier op je eigen manier op in.

Verder zijn er verschillende valkuilen waar beginnende bloggers in kunnen vallen. Mike geeft aan welke valkuil je het meest moet vermijden: “Over je bedrijf, product of dienst schrijven. Focus in plaats daarvan op content die potentiële klanten enorm graag willen lezen en met anderen willen delen. Het doel is juist dat je blog veel bruikbaarder en veel meer gelezen wordt dan de beste publicaties in je industrie.”

Het maakt hierbij niet uit wat voor blogsoftware je gebruikt. Mike: “Gebruik welk blogsysteem je ook wilt (WordPress, Blogger… uiteraard geef ik bij zakelijk bloggen de voorkeur aan HubSpot). Belangrijk is wel dat het blog een URL heeft in de vorm van jouwbedrijf.com of blog.jouwbedrijf.com en niet jouwbedrijf.wordpress.com. Laatstgenoemde URL is een fout wat betreft zoekmachine-optimalisatie en om nog veel meer redenen.”