Omgaan met dubbele content op je website: hoe doe je dat?

omgaan met dubbele content

Expert

In de vorige twee blogartikelen rondom dubbele content kwam al aan de orde wat dubbele content op je website precies is en of Google dubbele content kan bestraffen. In dit artikel beschrijf ik hoe je met dubbele content op je website kunt omgaan.

Stel dat je niet kunt voorkomen dat je dezelfde tekst op meerdere webpagina’s plaatst, bijvoorbeeld als je een printvriendelijke versie van een tekst wilt aanbieden. Dan wil je niet dat alleen de printvriendelijke pagina in de zoekresultaten van Google opduikt, maar juist de normale tekst. En wat als je webpagina’s verhuist, maar niet wilt dat de ranking van de oude pagina’s in zoekmachines verloren gaat?



Problemen met dubbele content voorkomen

Afhankelijk van de soort dubbele content kun je verschillende dingen doen om problemen te voorkomen.

1. Gebruik de rel canonical tag

Heb je twee keer dezelfde tekst op je website staan, maar wil je beide pagina’s blijven houden? Dan kun je Google vertellen welke pagina het origineel is en welke de kopie. Dit doe je in de HTML-code van de pagina die de kopie is. De code ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

<link rel=”canonical” href=”http://www.website.nl/originele-pagina.html” />

Vervang het vet gedrukte deel door de URL van de originele webpagina en plaats deze code in het <head>-gedeelte van de kopiepagina.

Google geeft aan dat van de twee webpagina’s alleen de zogenoemde canonieke pagina (het origineel) hiermee in de zoekresultaten verschijnt (1). Zo heb je dus controle over welke pagina in Google geïndexeerd wordt.

2. Verwijs naar het origineel door met een 301-redirect.

Een tweede mogelijkheid is om naar de originele pagina door te verwijzen, bijvoorbeeld als je webpagina’s verhuisd hebt en wilt voorkomen dat de ranking van de oude pagina’s verloren gaat.

Bezoekers die de oude pagina bezoeken, worden automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina. Bovendien geven de schrijvers van The Art of SEO aan dat alle ‘link juice’ (de ranking van de pagina) van de oude naar de nieuwe webpagina gaat en dat zoekmachines de oude pagina uit hun index zullen verwijderen en in plaats daarvan de nieuwe pagina indexeren (2). Als je geen 301-redirect bij het verhuizen van webpagina’s gebruikt, gaat alle opgebouwde ranking van die pagina’s dus verloren.

Lees meer over het toepassen van een 301-redirect.




3. Voorkom dat de kopie in Google geïndexeerd wordt.

Tot slot kun je ervoor zorgen dat een pagina helemaal niet in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt. Dit doe je met het NoIndex-attribuut:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Met deze HTML-code voorkom je dat zoekmachines de pagina in hun zoekresultaten opnemen, terwijl de pagina wel gewoon op je website te bezoeken is. Je plaatst deze code in de <head>-sectie van de webpagina.

Lees meer over de NoIndex-tag.

Bronnen

(1)    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=139394

(2)    Eric Enge, Stephan Spencer, Rand Fishkin, Jessie Stricchiola, The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization (Theory in Practice), O’Reilly Media, 2012.