Online acquisitie door landingspagina’s: hoe worden websitebezoekers klant?





Het is iets waar je als ondernemer ongetwijfeld tegenaan loopt: klanten werven is niet altijd eenvoudig, zeker als startend ondernemer. Je website mag dan tiptop zijn en een mooi contactformulier bevatten, klanten werven gaat niet zomaar. Maar hoe krijg je dan acquisitie via je website?

Meer bezoekers op je website door waardevolle content

Zoals in het artikel ‘Leadgeneratie met remarkable content: hoe werkt dat?’ staat beschreven, trekt leerzame, waardevolle content bezoekers naar je website. Deze content kan bestaan uit een zakelijk blog, e-books, webinars, stappenplannen, tips, enzovoort. Belangrijk is dat je precies die informatie aanbiedt waar de ideale klant behoefte aan heeft – en dat gratis.

Alleen een contactformulier is niet genoeg

Toch leidt het publiceren van waardevolle content alleen vaak niet tot het gewenste succes. Je websitebezoekers downloaden wat er te halen valt, lezen je blogartikelen en verdwijnen weer. Maar ik heb toch een contactformulier? Denk je dan.

call to actions van hubspot

Call to actions van http://www.hubspot.com

Helaas werkt het niet zo eenvoudig. Je zult websitebezoekers moeten aansporen om hun contactgegevens achter te laten door middel van een call to action. Dat is een knop of tekst die bezoekers aanspoort om naar een zogenaamde landingspagina te gaan. Pas daar kan het e-book worden gedownload in ruil voor een naam en e-mailadres.



Waarom een landingspagina?

Een landingspagina is heel iets anders dan een contactformulier. Een contactformulier is heel algemeen: mensen kunnen contact met je opnemen voor een afspraak, meer informatie of vragen. Een landingspagina is veel specifieker en dient bijvoorbeeld om:

  • Een e-book te downloaden.
  • Je te registreren voor een gratis probeerversie.
  • Je in te schrijven voor een live webinar.

Voor elke specifieke aanbieding hoor je een aparte landingspagina op je website te hebben. Om de aanbieding gratis te mogen downloaden, moeten bezoekers hun contactgegevens achterlaten. Voor elke aanbieding plaats je een call to action op je website die naar een eigen landingspagina leidt.

landingspagina hubspot

Een landingspagina van http://www.hubspot.com

Wat doe je met al die contactgegevens?

Zo verzamel je via elke landingspagina contactgegevens van bezoekers, die door het invullen van een formulier leads zijn geworden. Aangezien je weet wie wat gedownload heeft, weet je meteen waar kennelijk de interesse ligt.

Je kunt deze leads gericht gaan benaderen naar aanleiding van hun interessegebied. Vraag ze in een e-mail maar eens wat ze van het e-book vinden (uiteraard na een dubbele opt-in). Ook zou je een zogenaamde lead-nurturingcampagne kunnen opzetten. In een lead-nurturingcampagne stuur je leads op gezette tijden een e-mail met nieuwe waardevolle content, het liefst iets dat voortborduurt op wat de persoon in eerste instantie heeft gedownload. Toont de persoon blijvende interesse, dan kun je hier steeds meer op inspelen door nieuwe waardevolle content aan te bieden en hem uiteindelijk richting het aankoopproces leiden.

Lead-nurturing zorgt voor:

  • Het onderhouden van de relatie met potentiële klanten.
  • Het verhogen van je geloofwaardigheid door het aanbieden van kwalitatieve content.
  • Meer klanten, omdat leads niet verdwijnen, maar worden gekoesterd.