Restaureer je bedrijf met contentmarketing





contentmarketing

Beginner-klein

Leuk, een lezing over internetmarketing! En met dank aan Marèse Peters van Tekstnet mocht ik hierbij aanwezig zijn!

Tijdens de lezing ‘Restaureer je bedrijf’ vertelden Bas van Sambeek, Joost de Valk en Jeroen Pelser (eigenaar van bouwstudio PelserHartman b.v.) wat contentmarketing voor je bedrijf kan betekenen. Zonder ook maar een euro aan traditionele marketing uit te geven, groeide het bedrijf PelserHartman b.v. door de inzet van contentmarketing. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Van oude naar nieuwe marketing

Hoe kun je van je bedrijf een succes maken zonder ook maar een euro in marketing te investeren? Bas van Sambeek geeft aan dat je oude, dure marketingtechnieken, zoals cold calling en reclame, beter kunt loslaten. Ze kosten veel geld en de vraag is of ze nog effect hebben. “Als de reclameboodschap niet klopt, heb je een probleem,” vertelt Bas. “Het geld is uitgegeven en het blijkt de verkeerde boodschap te zijn.”

Belangrijker is dat je met nieuwe marketing / contentmarketing de klant veel beter kunt bereiken en een verhaal vertelt dat ze geloven. “Potentiële klanten zitten met veel vragen en zoeken op internet naar antwoorden,” aldus Bas. “Jij hebt een kans om met die mensen in contact te komen. Zorg dat je je verhaal verspreidt. Zet een blog op, vertel over je vak en deel informatie om de klant te bereiken. Dat kan al voor nul euro.”



Waarom is contentmarketing wel geloofwaardig?

Bij contentmarketing deel je je kennis op je website, bijvoorbeeld door middel van een bedrijfsblog, een gratis e-book of stappenplan. Bas benadrukt dat je op je blog niet moet vertellen wat je als bedrijf doet, maar veel beter een verhaal kunt vertellen dat blijft hangen bij de klant.

Vertel bijvoorbeeld over de projecten die je hebt afgerond. Deel informatie waar de klant naar op zoek is. Bas: “Laat je secretaresse opschrijven wat klanten allemaal aan de telefoon vragen. Dit zijn waardevolle vragen, want die zouden zij ook in Google intypen.” Vervolgens kun je die vragen op je blog beantwoorden, waardoor ze naar je website komen.

Gebruik zoekmachine-optimalisatie om vindbaar te worden

lezing restaureer je bedijfMaar om potentiële klanten daadwerkelijk naar je website te krijgen, moet je meer doen dan alleen waardevolle content delen. Minstens zo belangrijk is zoekmachine-optimalisatie. Bij zoekmachine-optimalisatie probeer je websites beter vindbaar te maken door ze hoger in zoekmachines zoals Google te krijgen.

Joost de Valk vertelt tijdens de lezing dat zij dit ook bij het bedrijf PelserHartman b.v. hebben gedaan. “90% van de klanten komt nu via de website binnen,” vertelt hij. “Nu is het een nieuwe uitdaging om de klanten die binnenkomen ook te laten blijven en te zorgen dat ook zij klanten aandragen. Verder is het ook niet goed om voor 90% afhankelijk te zijn van het internet. Het hoeven niet veel bezoekers te zijn, maar juist relevante mensen die op de juiste pagina’s van je website binnenkomen.”

Dit doe je door over allerlei leuke onderwerpen in je vakgebied te schrijven. Potentiële klanten komen dan niet meer via de homepage op je website, maar op relevante pagina’s met informatie waarnaar ze op zoek zijn. Vervolgens is het essentieel dat bezoekers weten wat ze moeten doen.

Joost: “Zorg dat alles duidelijk is op je website. Wie ben jij? Waarom leest de bezoeker dit en wat moet die nu doen? Spoor lezers aan om door te lezen of om contact op te nemen. Plaats de contactknop dichterbij in plaats van rechts boven aan de website of plaats een knop waarmee lezers een aanvraag kunnen doen om teruggebeld te worden.”

Lees meer over zoekmachine-optimalisatie voor blogs

Waarom zou je zo veel informatie delen?

blog pelserhartmanEen veel gehoorde vraag bij contentmarketing is: waarom zou je zo veel informatie delen? Dan komen de klanten toch niet meer? En wat als de concurrent ziet wat je allemaal doet?

Bas benadrukt dat als je veel uitdeelt, je ook veel terugkrijgt. Verder kun je nooit iemand al je inzicht overdragen; een leerling moet zelf inzicht krijgen om iets echt te leren.

Jeroen: “Het is logisch dat je terughoudend bent met het delen van informatie. Toch hebben wij op een bepaald moment kennis op internet gezet en dat steeds meer uitgebreid. Onze website is nu een soort bibliotheek geworden. Natuurlijk help je de concurrent ook, maar je helpt jezelf nog veel harder. Door al die content creëer je een bepaalde positie; je laat zien dat je er veel vanaf weet, waardoor mensen zaken met je willen doen.”

Zakelijk bloggen hoeft trouwens niet enorm veel tijd te vergen. “Tijdens projecten verzamelde ik gaandeweg informatie en maakte ik foto’s,” vertelt Jeroen. “Het hoeft geen zwaar artikel te zijn. Het gaat er vooral om dat het relevant is en waardevol voor je klant. Vaak liggen er al hele leuke verhalen in de kast die je kunt gebruiken. Het hoeven niet per se projecten te zijn. Het mogen ook hersenspinsels zijn, bijvoorbeeld schetsen waarmee je mensen inspireert.”

Zakelijk bloggen is dus een essentieel onderdeel van contentmarketing en kan je vindbaarheid enorm verbeteren. Als je laat zien dat je expert bent, komen de klanten vanzelf via de website.

Comments

  1. Goed artikel en fijn dat je content marketing eens nader belicht :). goed dat dergelijke bedrijven met zakelijk bloggen aan de gang gaan.

    p.s. wel raar dat als je zoekt op Pelser Hartman er geen beschrijving beschikbaar is, dat zou naar mijn mening de vindbaarheid etc. nog meer verbeteren.

    • Bedankt voor je reactie, Christian. Contentmarketing mag zeker meer onder de aandacht komen, maar volgens mij ben jij daar ook goed mee op weg!

      Ik zie wat je bedoeld met de beschrijving. Dat is inderdaad wel raar en een tikkie slordig.