Retweets krijgen op Twitter: welke tweets zijn het meest kansrijk?





Retweets krijgen op Twitter is niet bepaald vanzelfsprekend. Wanneer iemand jouw tweet als retweet plaatst, zegt die persoon eigenlijk:

  • Jouw tweet is de moeite waard.
  • Deze tweet wil ik met de wereld delen, omdat ie zo leuk, leerzaam of grappig is.

Als je twittert voor je bedrijf, wil je het liefst zoveel mogelijk volgers binnen je doelgroep krijgen. Hoe groter je bereik, hoe groter je naamsbekendheid en hoe meer volgers je krijgt. Aangezien een retweet ervoor zorgt dat je bericht niet alleen je eigen netwerk, maar ook dat van een ander bereikt, is het een uitstekende manier om bekendheid voor jezelf en je producten te verwerven.

Tips om retweets te krijgen

Een Twitter-bericht moet een toegevoegde waarde hebben om ge-retweet te worden. Een gemiddeld huis-tuin-en-keukenbericht zal bijvoorbeeld niet snel met anderen gedeeld worden. Want wat boeit het een ander wat je vanavond eet? Maar hoe word je dan wel ge-retweet?

1. Plaats nuttige, leerzame berichten over je vakgebied.

Een tweet wordt meestal ge-retweet als de inhoud origineel, nieuw of leerzaam is. Wanneer volgers denken: ‘Dat is handig!’ of ‘Dat wist ik nog niet’ is de kans groot dat je bericht gedeeld wordt met anderen. Twitteraars delen nu eenmaal graag informatie met elkaar. Volgens social media scientist Dan Zarrella wordt nieuws het meest ge-retweet, gevolgd door berichten die iets uitleggen of vermakelijk zijn. Tijd dus om nieuws uit je vakgebied te vergaren en op Twitter te plaatsen en tips en trucs met je volgers te delen. Tip: gebruik een RSS-reader zoals Google Reader om nieuws te volgen.



2. Vraag om een retweet.

Het is vreemd, maar waar: wanneer je om een retweet vraagt, krijg je die vaak ook. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je erom gaat smeken of bij elke tweet om een retweet vraagt. Maar als je het niet te vaak doet, heeft het meestal een of meer retweets tot gevolg. Volgens onderzoek door Dan Zarrella worden tweets met de tekst ‘please retweet’ 51% meer ge-retweet dan tweets die dit niet hebben.

3. Plaats niet alleen commerciële tweets.

Natuurlijk, je hebt een bedrijf en je wilt graag verkopen, dus is de verleiding groot om dat rond te bazuinen. Maar het is veel beter om leerzame informatie te twitteren of links naar interessante e-books, blogartikelen of video’s. Over jezelf praten zorgt al snel voor irritatie, waardoor de kans op retweets behoorlijk afneemt.

4. Retweet berichten van anderen.

Als je zelf berichten van anderen retweet, groeit de kans dat zij ook jouw berichten retweeten. Ze voelen zich namelijk al snel vereerd als je dat doet en doen graag iets voor je terug.

5. Plaats niet te veel berichten in een korte tijd.

Twitter je graag de hele dag door? Probeer je berichten dan zoveel mogelijk te spreiden. Plaats je heel veel berichten achter elkaar, dan kan dat gaan irriteren of worden je berichten genegeerd. Tweets komen veel meer tot hun recht als er meer tijd tussen zit, en dan kun je beter minder tweets plaatsen die kwalitatief zijn, dan veel tweets die niet veel voorstellen.

 

Speak Your Mind

*