Roep potentiële klanten op tot actie met een call to action op je website





call-to-action

Geweldig! Je website wordt overspoeld met bezoekers door die geweldige artikelen op je zakelijke blog, virale video’s en je groeiende populariteit op social media. Maar wat als potentiële klanten je website wel bezoeken, maar die zonder verdere klik weer verlaten?

Roep bezoekers op tot actie!

Je kunt websitebezoekers beter oproepen tot actie, bijvoorbeeld om na het lezen van een blogartikel een gratis e-book te downloaden of abonnee te worden van het blog. Zo’n oproep heet een ‘call-to-action‘.

‘Een call-to-action (CTA) is een afbeelding of stukje tekst dat bezoekers oproept tot actie, bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief, het bekijken van een webinar of het aanvragen van een productdemonstratie. CTA’s dirigeren bezoekers naar landingspagina’s, waar je de contactinformatie van bezoekers in ruil voor een waardevolle aanbieding kunt verzamelen. Zo zorgt een goede CTA voor meer leads en conversie op je website.’ (An Introduction to Effective Calls-to-Action, HubSpot).

Een call-to-action zorgt er dus voor dat bezoekers daadwerkelijk iets op je website doen en betrokken raken bij je product of dienst doordat ze gratis content downloaden of zich ergens voor inschrijven. Vervolgens beschik jij over hun contactgegevens, die ze op de landingspagina hebben achtergelaten. Hiermee kun je ze later opnieuw benaderen voor meer gratis content.




Hoe ziet een call-to-action eruit?

Een call-to-action kan bestaan uit:

  • Een afbeelding die naar een landingspagina verwijst.
  • Een tekstlink die naar een landingspagina verwijst.

Het is belangrijk dat de afbeelding of tekst duidelijk aangeeft wat het de bezoeker oplevert als hij of zij erop klikt. De oproep moet kort, maar krachtig zijn en iets beloven. Voorbeelden van goede call-to-actions zijn:

  • Download het gratis e-book.
  • Schrijf je in voor de gratis webinar.
  • Ontvang het gratis stappenplan per e-mail.

Bij afbeeldingen is het belangrijk dat ze opvallen en aantrekkelijk zijn. Dit werkt het beste als ze contrasterende kleuren hebben ten opzichte van de rest van de website. Voorbeelden:

call-to-action-hubspot

Op deze webpagina van HubSpot valt de oranje knop lekker op. Het oog wordt direct naar de felle kleur getrokken en je hoeft niet lang na te denken over wat je gaat doen.

call-to-action-firefox

Ook Firefox doet het goed. Op de homepage is deze downloadknop het enige groene op de pagina. Bovendien zorgt het woord ‘gratis’ ervoor dat je zeker weet dat je niets hoeft te betalen voor deze browser.

Bekijk je website of blog eens goed en denk na over mogelijke call-to-actions. Kunnen bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief, zich abonneren op je blog of iets gratis downloaden? Zo niet, roep bezoekers dan op tot actie!