SEO: 5 alternatieve locaties om zoekwoorden te gebruiken

 


e-ppie-hoger-in-google-zoekwoordenGevorderd-klein

Als je enigszins thuis bent in zoekmachine-optimalisatie (SEO), dan weet je de beste locaties voor zoekwoorden zo te vinden. Maar SEO gaat verder dan alleen de paginatitels, content en URL’s. Kende jij deze alternatieve plekken voor zoekwoorden al?

1.       YouTube-video’s

Een betere vindbaarheid in zoekmachines hoeft niet per se een betere vindbaarheid van je website te zijn. Als je regelmatig leerzame of grappige YouTube-video’s publiceert, dan wil je toch ook dat die gevonden worden?

Gebruik daarom kwalitatieve zoekwoorden in de titel, beschrijving en labels van video’s, zodat ze beter vindbaar worden in zoekmachines. Als je het adres van je website op je YouTube-profiel hebt staan, komen enthousiastelingen vanzelf wel naar je website.

zoekwoorden youtube video

2.       SlideShare-presentaties

SlideShare is een website waarop je presentaties en pdf’s kunt publiceren. Vervolgens kun je die op social media delen of op je website of blog in een pagina opnemen.

Bij slim gebruik van zoekwoorden kunnen je SlideShare-presentaties hoog in Google verschijnen. Gebruik ook hier kwalitatieve zoekwoorden in de titel, beschrijving en tags. Behalve die locaties is het slim om zoekwoorden in de inhoud van de presentatie of pdf te verwerken. De lopende tekst komt namelijk onder je SlideShare te staan en is daarmee leesbaar voor zoekmachines.

3.       Social media-berichten

Ook berichten op social media kunnen opduiken in de resultaten van zoekmachines. Verwerk daarom de juiste woorden in de beschrijving van pins op Pinterest, berichten op Google+ en in je tweets.



4.       Social media-profielen

Hetzelfde geldt voor je profielen op social media: die kunnen ook in Google opduiken. Denk dus goed na over het woordgebruik van je profielbeschrijving. Als je social-mediaprofielen hoger in de zoekresultaten verschijnen, kan dat je meer volgers en zakelijke contacten opleveren.

5.       Afbeeldingen

wordpress-afbeeldingen-zoekwoordenNiet iedereen staat erbij stil, maar afbeeldingen zijn prima locaties voor zoekwoorden. Zoekmachines zijn niet in staat om de inhoud van afbeeldingen te scannen, maar wel de bestandsnaam en Alt-beschrijving. Verwerk daarom zoektermen in de bestandsnaam, titel en beschrijving. Bij veel content-managementsystemen (zoals WordPress) zijn daar invulvelden voor bij de afbeeldingseigenschappen. Laat je kansen niet liggen en vul ze in!