SEO: waarom naast gewone webpagina’s ook een blog?





zakelijk bloggen e-ppieHet valt mij op dat er veel bedrijven zijn die niet zakelijk bloggen. Ze weten namelijk niet waarom ze een zakelijk blog zouden beginnen. ‘Wij hebben al een gewone website,’ wordt er dan gezegd. ‘Kun je die niet hoger in Google krijgen?’

Natuurlijk kun je met gewone zoekmachine-optimalisatie flink wat doen om de vindbaarheid van een website te vergroten – vooral als een website nog helemaal niet geoptimaliseerd is. Maar het effect van het optimaliseren van statische webpagina’s werkt lang niet zo goed als het bijhouden van een zakelijk blog. Maar hoe komt dat dan?

1.       Gewone webpagina’s zijn maar even goed vindbaar.

Gewone webpagina’s, bijvoorbeeld je productpagina’s en homepage, kunnen met een zoekwoordenstrategie worden geoptimaliseerd. Daarmee verschijnen ze meestal even hoog in zoekmachines, om vervolgens langzaam te zakken.




Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan nieuwe webpagina’s. Die zijn namelijk up-to-date. Webpagina’s die al een tijd bestaan, bevatten mogelijk oude informatie. Google schotelt iemand die zoekt dan liever een recente pagina voor van een andere website.

Op een blog publiceer je minstens een keer per week een nieuw artikel. De pagina’s die je publiceert zijn dus steeds nieuw en up-to-date, waardoor je altijd pagina’s op je website hebt waarmee je wordt gevonden. Hiermee ben je vakgenoten voor die niet bloggen, omdat hun webpagina’s wel zakken en jij altijd op de eerste pagina staat.

2.       Gewone webpagina’s krijgen weinig inkomende links.

Gewone webpagina’s zijn meestal promotioneel. Je wilt nu eenmaal graag je diensten of producten verkopen. Maar de kans dat iemand zo’n webpagina op Twitter plaatst of op Facebook met vrienden deelt, is klein.

Leerzame blogartikelen worden wel vaak op social media gedeeld. Gebruikers van social media delen graag waardevolle content met elkaar en bloggers verwijzen ernaar in hun blogartikelen. Als je regelmatig met originele, unieke blogartikelen komt, vergroot je de kans op inkomende links. En inkomende links worden als Google als een stem op je website gezien. Hoe meer inkomende links van verschillende websites je krijgt, hoe hoger je in Google komt.

3.       Met een blog ben je met veel meer pagina’s vindbaar.

Als je alleen een gewone website hebt en geen blog, heb je een beperkt aantal pagina’s waarmee je in Google vindbaar bent. Daarmee ben je op een beperkt aantal zoekopdrachten te vinden.

Maar met een blog publiceer je telkens nieuwe artikelen met nieuwe zoekwoorden. En al die artikelen blijven op internet staan, zodat je met steeds meer pagina’s vindbaar bent via zoekmachines. Ook kun je inspelen op nieuwe trends in je vakgebied en daar een artikel over schrijven voordat je vakgenoten dat doen.

Conclusie

Met alleen het optimaliseren van de website blijf je meestal maar kort hoog in zoekmachines staan. De concurrentie moet wel heel klein zijn, wil je zo goed vindbaar blijven. Met een blog ben je de concurrentie voor en sta je blijvend hoog in Google. Start dus een zakelijk blog en deel kennis met je lezers.