Slim content creëren voor social media: nooit meer urenlang ploeteren!




content marketing twitterHou jij ook graag zo veel mogelijk sociale netwerken bij met nieuwtjes, unieke tips en vindingrijke oplossingen? Dan heb je vast wel gemerkt dat het bedenken van nieuwe content niet altijd eenvoudig is. Terwijl de inspiratie de ene keer een waterval aan ideeën spuwt, vormt die later slechts een mager stroompje. Hoe zorg je dat je continu waardevolle content op Twitter, Facebook, Pinterest en Google+ plaatst?

3 tips voor contentcreatie op social media

1.       Ga ervoor zitten.

‘Oh ja, ik moest nog wat tweets plaatsen! Maar waarover eigenlijk?’ Als je druk bezig bent met opdrachten voor klanten, wil het bijhouden van sociale netwerken er nog wel eens bij inschieten. Tussendoor een tweet plaatsen of een Facebook-update is er niet altijd meer bij of je bent op het moment zelf gewoon inspiratieloos.

Waarom zou je geen moment inplannen om in één keer een voorraad berichten klaar te zetten? Ga brainstormen en noteer al je ideeën in een document. Vaak heb je meer ideeën dan je denkt. Het leuke van brainstormen is dat het ene idee vaak naar het andere leidt en je in korte tijd genoeg content hebt.

2.       Recycle eerder gebruikte content.

Heb je ooit een blogartikel geschreven dat aardig tijdloos is? Of heb je een keer een video gepubliceerd met bruikbare tips? Vorm ze om tot tweets met tips of maak er sprekende afbeeldingen van voor op Pinterest. Informatie kan zo veel verschillende vormen aannemen! Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor afwisseling.




Wees niet bang dat je dezelfde informatie meerdere keren publiceert. Mensen leren het beste als ze iets vaker horen, zolang je ze maar niet gaat hersenspoelen met een dagelijks terugkerende mantra. Bovendien heb je op het ene sociale netwerk vaak andere volgers dan op het andere.

3.       Plan je content in een keer in.

Voor veel mensen lijkt het bijhouden van social media een ware dagbesteding. Maar het plaatsen van content hoeft niet veel tijd te kosten. Je kunt ontzettend veel tijd besparen door berichten in een keer in te plannen, bijvoorbeeld in TweetDeck of HootSuite. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar.

Heb jij leuke ideeën voor contentcreatie? Deel ze dan onder dit artikel.