Social media: feiten en fabels van Twitter




De afgelopen jaren zijn social media helemaal ingeburgerd geraakt bij bedrijven. Wie nog niet gebruikmaakt van Twitter, Facebook, Google+ of LinkedIn denkt wellicht een wondermiddel te laten liggen. Want als je eenmaal begint met twitteren zouden de klanten binnenstromen… Maar is dat wel zo?

Feit: op Twitter kun je een groot publiek bereiken.

Het is zeker waar dat je op Twitter een groot publiek kunt bereiken. Er zitten nu eenmaal veel consumenten en bedrijven op Twitter en de stap om contact te leggen is klein. Maar je zult hier wel veel tijd in moeten steken, wil je daadwerkelijk een groot publiek aan je binden.

Het alleen versturen van tweets en het volgen van anderen is niet voldoende. Volgers hechten pas waarde aan je als je niet alleen waardevolle tips met hen deelt, maar ook op hun tweets reageert en laat zien dat je mens bent en niet alleen een bedrijf.

Fabel: als je eenmaal twittert, stromen de klanten binnen.

‘Ik twitter al twee maanden en nog krijg ik geen nieuwe klanten.’ Wie nog niet zo bekend is met Twitter, denkt wellicht dat twee maanden genoeg is om de klanten binnen te laten stromen.

Dat is niet zo. Het kost tijd om een netwerk op te bouwen en het kan wel een jaar duren voordat je een fatsoenlijk aantal volgers aan je gebonden hebt. Dat betekent echter niet dat je voor die tijd geen klanten kunt vinden. Maar ook daar zul je moeite voor moeten doen door actief met volgers te communiceren. Het helpt bijvoorbeeld als je:

  • actief op zoek gaat naar potentiële klanten en die gaat volgen;
  • vragen over je vakgebied beantwoordt;
  • in gesprek gaat met potentiële klanten zonder direct je producten te promoten.

Overigens is het vinden van klanten niet het hoofddoel van zakelijk twitteren. In plaats van je op het binnenhalen van opdrachten te richten, kun je dit sociale netwerk juist inzetten om naamsbekendheid te krijgen en leuke vakgenoten te ontmoeten. Die bekendheid kan er uiteindelijk voor zorgen dat mensen je aan anderen gaan aanbevelen, wat opdrachten oplevert.

Feit: één tweet kan razendsnel de wereld over gaan.

Twitter is zeer geschikt om een bericht viraal te laten gaan. Dat betekent dat een bericht zich razendsnel verspreidt en zelfs de hele wereld over kan gaan. Twitteraars retweeten een bericht, zodat hun eigen netwerk het ziet, waarna hun volgers het bericht ook weer retweeten.

e-ppie virale marketingTweets moeten wel een flinke meerwaarde hebben om geretweet te worden, zeker op grote schaal. De kans dat jouw tweet viraal gaat, is dan ook klein, maar natuurlijk niet onmogelijk. Virale tweets bestaan vaak uit brekend nieuws, iets dat enorm origineel is of grappig of juist heel beschamend.

Als je nog niet zo lang twittert, is het al heel fijn als je tweets überhaupt geretweet worden. Richt je daarom op het schrijven van waardevolle tweets, bijvoorbeeld:

  • tips uit je vakgebied;
  • links naar leerzame (blog)artikelen;
  • links naar nieuwsberichten;
  • interessante foto’s en video’s.

Hoe langer je actief bent op Twitter en hoe meer tijd je investeert in het opbouwen van relaties, hoe groter de kans dat je geretweet wordt.



Fabel: Twitter kost niets.

Oké, het gebruik van de Twitter-website is inderdaad gratis. Maar dat is juist de fout die door veel mensen gemaakt wordt, dat twitteren niets kost. Het kost namelijk wel tijd!

Als je Twitter serieus wilt inzetten in je marketingstrategie, zul je er veel tijd in moeten investeren. Pas als je dagelijks actief bent op Twitter, waardevolle berichten deelt met volgers en met ze in gesprek gaat, profiteer je van dit sociale netwerk.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je als zelfstandig ondernemer geen geld kwijt bent als je zelf twittert en daarmee een handige marketingtool in handen hebt.

Weet jij nog leuke feiten en fabels? Deel ze in een reactie op dit artikel.