Social media in het onderwijs: Twitteren tijdens de les kan!





Social Media Club NijmegenSocial media in het onderwijs: wie zal verbaasd zijn dat de nieuwe media tegenwoordig ook daar hun intrede hebben gemaakt? Toch zat ik op de bijeenkomst van de Social Media Club Nijmegen verrast te luisteren naar de presentaties van docent Jan Gijselhart en communicatiespecialist en oud-docent Joris van Meel. Want wat doet Twitter in het leslokaal? En wat doen al die leraren ineens op social media?

Vroeger…
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik verlegen in de klas naar de leraar zat te luisteren. Dan klonk het gekras van het krijtje op het schoolbord en zat ik angstvallig te wachten tot zijn nagels over het bord zouden krassen (een ongekend kippenvelmoment), waardoor mijn nagels zich in afschuw weer in mijn schrift boorden. De leraar gaf les en de leerlingen luisterden en beantwoordden vragen. Na school ging ieder zijn eigen weg.




Lesgeven 2.0
Tegenwoordig blijkt menig leraar zich in de wereld van de sociale netwerken te begeven. Als leerling ben je niet meer veilig voor het oog van de leraar, want opeens voegt hij je toe op Facebook en volgt hij je op Twitter. Oppassen wat je zegt, dus!

En er bestaan zelfs lessen waarin Twitter wordt ingezet als leertool. Want als iedereen stiekem onder hun tafeltje tweets op hun mobieltje loopt te tikken over de leraar, waarom zou je dan niet openbaar gaan twitteren met de leraar? Mr. Palsrok van het Veluws College in Apeldoorn gebruikt Twitter graag bij de Engelse les, bijvoorbeeld om woordjes te oefenen. Tijdens de presentatie werd de volgende video getoond, waarbij mijn mond opende van verbazing. Al die notebooks in de klas! Dat hadden wij vroeger helemaal niet.

Interactie met je leraar
Maar wat vinden de leerlingen er eigenlijk van dat hun leraren zich ineens grootschalig op social media bevinden? Tijdens de presentatie zijn twee leerlingen aan het woord. Het blijkt dat het juist heel leuk en handig is als leraren op Twitter en Facebook zitten. Zo kun je na de les nog vragen stellen. Bovendien maakt het Twitteren leraren “een stuk menselijker” en zorgt het voor betrokkenheid tussen leerlingen en leraren. En de verlegen leerling durft opeens ook hardop te praten.

Te vroeg geboren
Het is duidelijk: als social media aanhanger ben ik te vroeg geboren. Twitteren in de les zou mijn middelbareschoolervaring een stuk plezieriger hebben gemaakt. Maar wij werkten in het gunstigste geval met een whiteboard en kregen gewoon een leerboekje mee naar huis om woordjes te stampen. En een laptop: die had nog niemand.

 

Comments

  1. Beste Mariska,

    Wat een inspirerend bericht. Ik ben zelf docent op een middelbare school. Ik ben nog heel erg zoekende in het gebruik van ict in mijn lessen. In de video vind ik het leuk om te zien hoe twitter op een positieve manier ingezet wordt in de les.

    Ik vind dat er op dit moment nog heel veel ruis is wat wel en niet mag op social media gebied. Als je op twitter mag in de les bijvoorbeeld, hoe zorg je er dan voor dat ze niet even een prive bericht sturen. En hoe houd je de aandacht van de leerling bij de les.

    De interactie met de leerlingen zie ik wel als een positief punt, maar waar ligt de grens. Bepaal je zelf waarneer je nog wil reageren of verwachten de leerlingen altijd en overal antwoord te krijgen.

    Ik wil je bedanken voor de post en ik ga weer verder met mijn zoektocht.

  2. Hallo Mariska,

    Bedankt voor de tip, ik ga het boek zeker aanschaffen.