Social media: nieuwe klanten op Twitter vinden doe je zo





twitter klanten werven

Foto door Shawn Campbell

Beginner-klein

Twitteren voor je bedrijf is dé manier om online te netwerken. Het is gratis en er ligt een grote schare potentiële klanten aan je voeten. Toch valt het niet mee om de ideale klant op social media te vinden. En hoe zorg je er vervolgens voor dat die jouw klant wordt?

Tips om nieuwe klanten te werven via Twitter

 

1.       Vraag je af wie jouw ideale klant is.

Voordat je gericht klanten kunt gaan zoeken, moet je weten wie die klanten zijn. Als je precies weet welk soort bedrijven of type mensen je aan je klantenbestand wilt toevoegen, maakt dat de zoektocht een stuk eenvoudiger.

  • Richt je je op ZZP’ers, het MKB of grote bedrijven?
  • Zoek je vooral mannen of vrouwen of allebei?
  • In welke regio ben je werkzaam?
  • Is de ideale klant de ambitieuze ondernemer, de modieuze werkende vrouw of juist de vooruitstrevende senior?
  • Welke klanten in het huidige klantenbestand vind je het meest ideaal?

Maak een lijst van zoektermen die je kunt gebruiken om potentiële klanten te vinden, bijvoorbeeld:

  • Webdesigner;
  • Personal trainer;
  • ICT-specialist.




2.       Zoek tweeps die binnen je klantenbestand zouden passen.

De volgende stap bestaat uit gericht zoeken op Twitter. Gebruik hierbij de informatie en mogelijke zoektermen uit stap 1. De Twitter-zoekfunctie kan je helpen om personen en bedrijven te vinden die aansluiten bij het ideale klantenprofiel. Zoek bijvoorbeeld op:

  • Functienaam;
  • Stad;
  • Branche.

Ga mogelijke opdrachtgevers volgen.

twitter klanten werven zoeken

Behalve de zoekfunctie kun je ook in de netwerken van andere tweeps kijken. Bestaat er een brancheorganisatie waar mogelijke klanten bij zijn aangesloten? Zoek die organisatie dan op Twitter op en kijk tussen de volgers of daar contacten bij zitten die je zelf kunt gaan volgen. Hier vind je vaak hele verzamelingen potentiële klanten. Kijk ook bij de volgers van:

  • Vakgenoten.
  • Klanten (zij volgen vaak vakgenoten).

 3.       Communiceer met potentiële opdrachtgevers.

Als je eenmaal wat potentiële opdrachtgevers volgt, wil dat niet zeggen dat ze je terug volgen. En als ze dat al doen, hebben ze niet per se interesse in je diensten of producten. Op dit moment is dat ook niet het doel van het contact. Het doel is om:

  • contact te leggen om een relatie op te bouwen;
  • leuke gesprekken te voeren, zodat ze je naam onthouden;
  • ze een reden te geven om je terug te volgen.

Begin dus niet meteen over je bedrijf of producten te praten, maar reageer gewoon eens op wat tweets en ga het gesprek aan. Het gaat erom dat je een relatie opbouwt, naamsbekendheid krijgt en een plekje in het geheugen werft van mogelijk nieuwe klanten. Mochten zij je product ooit nodig hebben, dan zullen ze eerder aan jou denken dan aan bedrijven waar ze nog nooit contact mee hebben gehad. Ook bestaat de kans dat ze jou aan een ander aanbevelen.

Zoek, volg en netwerk – dat is een van de manieren om Twitter in te zetten als marketingtool voor je bedrijf. Lees ook eens hoe je meer volgers kunt krijgen en opvalt met waardevolle tweets.