Weg met die papieren CV? Solliciteren gaat via social media!





solliciteren social mediaMet een werkloosheidsaantal dat dit jaar naar 202 miljoen mensen dreigt te stijgen, ben je als werkzoekende beslist niet alleen op de arbeidsmarkt. Vacatures zoeken, solliciteren en – als je dan toch in de prijzen bent gevallen – zweten op een indringend sollicitatiegesprek. Maar zie überhaupt maar eens uitgenodigd te worden! De zin ‘u behoort helaas niet tot de geselecteerde kandidaten’ is voor veel mensen inmiddels een kwellende mantra geworden.

Maar solliciteren kan ook anders!

Aaltje Vincent – loopbaanprofessional en auteur – laat tijdens de bijeenkomst van de Social Media Club Nijmegen zien dat de bekende motivatiebrief en CV niet de enige weg zijn naar een baan, en soms zelfs achterwege kunnen blijven! De moderne sollicitant vindt namelijk werk via social media en door te netwerken.

“De mensen die nu het werk doen dat jij wilt gaan doen, weten het eerst van een vacature,” vertelt Aaltje. “Het is slim als zij jou op hun vizier hebben, zodat ze bij het vrijkomen van een vacature weten: die moeten we hebben! Twitter en Facebook zijn hulpmiddelen om met die mensen in contact te komen.”

Maar hoe vind je werk via social media?

Aaltje geeft aan dat het belangrijk is om je woonwerkgebied te definiëren en een zogenoemde target list te maken. “Een target list is een lijst van bedrijven en organisaties waar ze je vakmanschap heel goed kunnen gebruiken,” aldus Aaltje. “Zonder die target list ben je ook op social media aan het zwabberen.” Je moet om te beginnen dus heel goed weten welke functie je wilt en in welke bedrijven je eventueel wilt werken.



Aaltjes tips om LinkedIn, Twitter en Facebook zo goed mogelijk in te zetten

 

1. Kom via LinkedIn in contact met vakgenoten, leidinggevenden en recruiters.

linkedin persoonlijke uitnodiging

Voorbeeld van een persoonlijke uitnodiging

“LinkedIn is jouw professionele brandpunt op internet,” verklaart Aaltje. “Ongeveer 46% van de werkende bevolking zit op LinkedIn.” Het doel is om met vakgenoten, leidinggevenden, HRM-managers en P&O-medewerkers in contact te komen. Zij weten het namelijk als eerste als er een vacature vrijkomt en publiceren die ‘heet van de naald’ in statusupdates. Behalve dat je zo als een van de eersten op de hoogte bent van een vacature, val je meteen op als je met vakgenoten communiceert, wat je kansen op een baan vergroot.

Maar willen die mensen wel met jou linken? Aaltje geeft aan van wel: “Meer dan 90% accepteert de uitnodiging. Ze accepteren je omdat jij ook hun netwerk versterkt. Schrijf wel altijd een persoonlijke tekst bij je uitnodiging om te linken.”

2. Zorg dat je social-mediaprofielen compleet zijn.

Aaltje benadrukt dat alleen een volledig profiel goed is. Alleen met een volledig profiel kun je contact gaan leggen met vakgenoten. Het is namelijk de eerste indruk die mensen van je hebben, en die moet wel goed zijn!

“Plaats alle functietitels van de gewenste functie boven aan je profiel,” adviseert Aaltje. “Gebruik zoekwoorden om gevonden te worden.” Als recruiters of vakgenoten naar kandidaten zoeken voor een openstaande vacature, zoeken ze op LinkedIn vaak op functietitel, soms in combinatie met andere trefwoorden. Het doel is om zo hoog mogelijk in hun zoekresultaten te eindigen. “Als eerstegraads connectie kom je eerder bovenaan bij een geavanceerde zoekopdracht. Dus hoe beter je netwerk is van mensen die mogelijk op jouw functienaam zoeken, hoe eerder je gevonden wordt.”

Ook als je momenteel niet werkzaam bent, kun je hierop inspelen. “Maak op LinkedIn een huidige functie aan en schrijf hier ‘in between jobs’,” zegt Aaltje. “Anders ben je niet vindbaar bij huidige functies. Dezelfde functie heeft vaak meerdere functienamen. Plaats die allemaal op je profiel.”

Een volledig LinkedIn-profiel is een scanbaar profiel. Aaltje raadt aan om werkervaring puntsgewijs en zo concreet mogelijk in te vullen, dus geen lappen tekst. Noteer bijvoorbeeld aan hoeveel mensen je leiding hebt gegeven of hoeveel inwoners de gemeente heeft waar je voor hebt gewerkt. Dergelijke gegevens zijn concreet en duidelijk.

3. Wees actief in LinkedIn-groepen.

LinkedIn-groepen zijn plekken waar discussies over een bepaald onderwerp of vakgebied worden gevoerd. Aaltje adviseert om als werkzoekende lid te worden van LinkedIn-groepen in je vakgebied, want daar worden actuele onderwerpen uit het vak besproken.

Aaltje: “LinkedIn-groepen zijn de meest actuele vakbladen in Nederland. Als je echt op zoek bent naar werk, ben je op de hoogte van alle discussies die in je vak spelen. Dat is handig als je op gesprek mag komen.” Bijkomend voordeel is dat als je lid bent, je ook de groepsleden kunt zien. “Zij weten het als eerste dat er een nieuwe collega nodig is,” vertelt Aaltje. “Groepen zijn heel waardevol om de juiste mensen te vinden. Het is historisch in sollicitatieland dat je onbekommerd in de profielen van collega’s kunt kijken.”

Er worden in groepen ook vacatures getoond. Houd die groepen dus dagelijks in de gaten!

linkedin groepen

4. Zoek op LinkedIn in statusupdates naar vacatures.

Vakgenoten publiceren nieuwe vacatures vaak in statusupdates op LinkedIn. Zo kunnen ze namelijk snel en gratis nieuwe mensen werven. Aaltje: “Gebruik de zoekfunctie om door updates te zoeken. Daar vind je vacatures nog sneller dan in groepen.”

5. Volg vakgenoten en recruiters op Twitter.

“Twitter is een dagelijks feest van vaknieuws,” verklaart Aaltje. “Ik volg dan ook vakgenoten in zowel Nederland als het buitenland. Het staat je dan ook vrij om iedereen te volgen.”

Twitter is de plek om razendsnel op de hoogte te zijn van nieuws uit je vakgebied en nieuwe vacatures. Aaltje: “Op Twitter worden vacatures heet van de naald voorgeschoteld. Als je de juiste vakmensen volgt, kun je acuut reageren en contact leggen. Organisaties zetten al hun vacatures meteen op Twitter, net als bemiddelingsbureaus en uitzendbureaus. Het is dus belangrijk om te weten welke bureaus relevant zijn voor jouw vak.”

6. Laat je Facebook-vrienden meehelpen.

Aaltje: “Vrienden willen je graag aan nieuw werk helpen. Laat weten welk werk je zoekt en plaats je LinkedIn-profiel op Facebook. Daarnaast worden vacatures ook op Facebook-bedrijfspagina’s bekendgemaakt, bijvoorbeeld door het VUmc Amsterdam. Zij beantwoorden graag vragen van mensen die er wellicht willen werken.”

Dus: like potentiële werkgevers op Facebook en reageer op hun updates. Zo zien ze je gezicht en kom je veel eerder in aanmerking voor een baan. Aaltje: “Het bedrijf Ravestein & Zwart adverteerde voorheen voor veel geld in de Gelderlander. Nu worden vacatures in tweets geplaatst en bloggen ze op hun Facebook-pagina. Mensen die reageren op blogs komen als eerste in beeld bij een open vacature.”

Boek-zakelijk-bloggen-mariska-van-dasselaar

Met andere woorden: vind je vakgenoten en potentiële werkgevers op social media en ga netwerken!

Aaltje Vincent is loopbaanadviseur en auteur en begeleidt al ruim 20 jaar mensen naar werk.