Tips voor een goed LinkedIn profiel





LinkedIn profielGoed, je wilt zakelijk gaan netwerken of wellicht ben je op zoek naar een vaste baan. Enthousiast duik je achter de computer en meld je je aan op het zakelijke sociale netwerk LinkedIn. Vanaf nu ligt de online wereld van banen en opdrachten voor je open – althans, dat denk je. Kom maar op met dat werk! Je handen jeuken om te beginnen. Maar wat zet je eigenlijk allemaal op LinkedIn om op te vallen?

Een volledig, zakelijk profiel

Het is allemaal leuk en aardig, zo’n account op LinkedIn, maar puur en alleen aanwezig zijn levert natuurlijk niet snel iets op. De eerste stap is dan ook het aanmaken van een sprekend profiel. Je profiel vormt namelijk je visitekaartje als professional en is tegelijkertijd je CV en motivatie.





Potentiële werkgevers en opdrachtgevers moeten stilstaan bij jouw profiel, geïnteresseerd raken in jouw opleidingen, cursussen en werkervaring en gestimuleerd worden om contact met je op te nemen. Net als dat er bij sollicitatieprocedures honderden brieven binnenkomen die een strenge selectie moeten doorstaan, bevat LinkedIn talloze profielen in jouw vakgebied. En die mensen dingen allemaal mee naar een baan of opdracht! Zorg dus dat je eruit springt!

Tips voor een sterk LinkedIn-profiel

1. Zorgt allereerst dat je met je volledige naam op je profiel staat. LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk en bijnamen zijn niet gebruikelijk. Op je CV zet je toch ook je echte naam?

2. Vul zoveel mogelijk contactgegevens in. Je moet wel bereikbaar zijn als iemand interesse heeft in jouw diensten. Denk naast je telefoonnummer aan het adres van je website en bijvoorbeeld je Twitter-account. Pas wel op met het opgeven van je huisadres. Je gegevens worden namelijk zichtbaar voor al je contacten en je kunt er niet van uitgaan dat iedereen hier eerlijk mee omspringt.

LinkedIn werkervaring3. Vul alle relevante werkervaring in, net als op je CV. Voeg bij elke functie in wat voor ervaring je hebt opgedaan en maak hier een leuk, kort verhaaltje van. Tip: plaats vooral die werkervaring die je denkt nodig te hebben bij een toekomstige baan of opdracht. Laat minder relevante ervaring weg.

4. Vul alle gevolgde opleidingen en cursussen in en voeg een korte beschrijving toe. Leg de nadruk op die elementen uit de opleiding die een toegevoegde waarde hebben voor het werk dat je zoekt. Laat ook hier minder relevante dingen weg.

5. Maak een competentielijst aan. Hier kun je bijvoorbeeld neerzetten dat je doorzettend bent, leergierig of creatief. Inspiratie nodig? Bezoek dan http://www.competentielijst.nl.

6. Plaats je taalvaardigheid en computervaardigheden op je profiel. Vooral computervaardigheden zijn tegenwoordig een pre.

7. Schrijf een samenvatting van wie je bent als persoon, wat je bereikt hebt in je leven, wat je ambities zijn en waar je in wilt groeien. Dit wordt de samenvatting die boven aan je profiel komt te staan. Het is wat bezoekers kan motiveren om je profiel verder te bekijken. Maak dit stuk niet te lang en gebruik witregels tussen alinea’s om de tekst leesbaar te houden. In de samenvatting mag je best een beetje persoonlijk zijn om je ware ik te laten zien.

LinkedIn recommendations8. Schrijf referenties over oud-collega’s en vraag hen dat ook voor jou te doen. Het staat goed op je profiel als je referenties gegeven hebt en anderen positief over jou schrijven.

9. Boven aan je profiel, precies onder je naam, kun je een beschrijving toevoegen van jezelf. Gebruik hier steekwoorden om je ervaring, woonplaats en diensten aan te geven, bijvoorbeeld social media, workshops of ICT. Zo ziet iedereen in één klap wat je doet.

10. Plaats een foto op je profiel. Zorg ervoor dat je overkomt zoals je bent, maar wel in je meest professionele vorm! Feestfoto’s zijn vaak ware afknappers voor potentiële opdrachtgevers of werkgevers. Een ideale foto geeft een vriendelijk, sociaal persoon weer waar je wel mee wilt samenwerken.