Twitter cursus: wat je beter niet kunt doen





Twitter draait ruim gezegd om het volgende: publiceren wat je bezighoudt. Maar wat als je dingen publiceert die juist tegen je werken? Natuurlijk helpt een portie gezond verstand bij het effectief inzetten van social media. Ondanks dat is het goed om stil te staan bij wat je beter niet kunt doen.

5 Twitter tips

1.Praat niet alleen over jezelf of je bedrijf.

Soms is het erg verleidelijk om veel over jezelf of je bedrijf te twitteren. Hoewel een groot deel van je tweets ook daarover zal gaan, is Twitter juist geschikt voor interactie met anderen. Het is een sociaal netwerk, dus maak er gebruik van. Communiceer met je volgers, stel ze vragen en ga in op hun tweets. Dat zal zakelijk ook veel meer opleveren dan wanneer je alleen maar over je bedrijf twittert.

2. Pas op met reclame/promotie.

Als bedrijf wil je graag je producten verkopen. En laat Twitter nu het ideale medium zijn om in contact te komen met je doelgroep. Alleen moet je ze wel op de juiste manier benaderen. Het alleen versturen van promotionele tweets zal het aantal volgers al snel doen afnemen. Zij krijgen al genoeg reclame via e-mail, de post en banners op websites. Beter is om nuttige informatie te twitteren, zoals tips, nieuws en weetjes, en om met je volgers te communiceren.

3. Gebruik Twitter niet als klaagmuur.

tweetKlagen lucht op; dat weten we allemaal. Alleen kun je dat beter niet te veel doen in het openbaar. Twitter is een zeer openbare plek: iedereen kan je tweets lezen, of mensen je nu volgen of niet. Pas daarom op met het klagen over van alles en nog wat. Je krijgt dan al snel een negatieve uitstraling. Beperk het geklaag tot dingen waarin je echt teleurgesteld bent en breng het dan op een nette manier.



4. Praat nooit negatief over je werk.

tweetKlagen over je werk of werkgever is echt not done. Twitter is openbaar, dus iedereen kan je tweets lezen. Publiceer nooit dat je baalt van je werk, want stel dat je werkgever of opdrachtgever het leest! Je maakt hiermee bovendien een slechte indruk op een potentiële nieuwe werkgever.

5. Overspoel je volgers niet met tweets.

Twitter is verslavend, maar pas op dat je niet overdrijft. Plaats liever af en toe een leuke of interessante tweet in plaats van een stroom aan nutteloze berichten. Mensen zullen je eerder gaan volgen en blijven volgen als je wat nuttigs te melden hebt.

Twitter advies

Heb jij of je bedrijf hulp of begeleiding nodig bij het gebruik van Twitter als marketingtool? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie.

Abonneren

Vul onderstaand formulier in om je op dit blog te abonneren.

Comments

  1. ik zie er maar 5, geen 10

    • Mariska van Dasselaar says:

      Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor je reactie. Het zouden er oorspronkelijk 10 worden, maar door de lengte heb ik het op 5 gehouden en de kop niet aangepast…