Uitgelegd: leer Facebook-statistieken begrijpen en verbeter je pagina!




facebook statistieken begrijpenAls je een Facebook-pagina hebt voor je bedrijf, ben je ze vast wel eens tegengekomen: de statistieken van je pagina. Maar wat zeggen die statistieken eigenlijk? Hoe weet je of je pagina succesvol is? En hoe speel je hierop in?

Facebook statistieken begrijpen

De statistieken van je pagina kunnen je ontzettend veel vertellen over het succes ervan. Toch merk ik regelmatig dat mensen er niet veel van begrijpen en zich afvragen of er überhaupt wel mensen zijn die hun berichten lezen. Tijd dus om de statistieken te leren begrijpen!

  1. Log in op je Facebook-pagina en klik bij Statistieken op Alles weergeven. Je komt dan bij de uitgebreide statistieken terecht.

Het overzicht

Boven aan de Overzicht-pagina staat het volgende:

  • Totaal aantal vind-ik-leuks
  • Vrienden van fans
  • Mensen die hierover praten
  • Totaal bereik: per week

Per item staat met een pijl aangegeven of het aantal de afgelopen week is gestegen of gedaald, waarbij een groene, naar boven gerichte pijl uiteraard een stijging is. Maar wat betekenen deze gegevens eigenlijk?

Totaal aantal vind-ik-leuks

Met het totale aantal vind-ik-leuks wordt het daadwerkelijke aantal fans van je pagina bedoeld, dus niet het aantal vind-ik-leuks van de afgelopen week. De pijl ernaast geeft wel aan hoeveel fans er de afgelopen week zijn bij gekomen (of zijn verdwenen).

Deze gegevens geven je een globaal beeld van het succes van je pagina. Veel fans betekent dat je pagina kennelijk de moeite waard is om te volgen. En als er steeds meer fans bijkomen, is ook dat natuurlijk geweldig. Maar als fans weglopen, is dat een slecht teken. Het niet meer leuk vinden van een pagina betekent eigenlijk: deze content boeit mij niet!

Tips om meer vind-ik-leuks (likes) te krijgen of te behouden:

  • Verbeter de kwaliteit van je berichten. Vraag jezelf af of de berichten die je plaatst een toegevoegde waarde hebben. Wat levert het je fans op? Kunnen ze er iets van opsteken? Of praat je vooral over jezelf of je bedrijf? Belangrijk is dat je kennis deelt met je fans, iets waar ze van kunnen leren en zelf kunnen toepassen.
  • Communiceer met je fans. Voorkom eenrichtingsverkeer, maar stimuleer interactie met je fans. Stel ze vragen, bijvoorbeeld met de Vragen-app. Een korte poll is snel ingevuld en mensen houden ervan om hun mening te geven. En als iemand op een bericht reageert, zien hun vrienden dat in hun timeline. Dit kan je meer fans opleveren.
  • Plaats dagelijks een kwalitatief bericht. Als je sporadisch iets op je pagina publiceert, is het logisch dat er weinig te beleven valt. Probeer dus elke dag iets te publiceren, bijvoorbeeld tips, video’s, foto’s en interessante links naar webpagina’s.
  • Plaats niet te veel berichten. Het andere uiterste is dat je je fans overspoelt met berichten. Pas hiermee op! Een eindeloze reeks berichten per dag wordt al snel als irritant ervaren. Plaats liever minder berichten, maar meer kwaliteit. Fans zijn zeer waardevol, dus zorg dat je ze behoudt!
  • Promoot je Facebook-pagina. Pagina’s hebben vaak weinig fans, omdat niemand weet dat ze bestaan. Plaats het adres naar je pagina waar je maar kunt, bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening, op je website, op visitekaartjes, in de nieuwsbrief, enzovoort. Ook is er een handige Vind-ik-leuk-box verkrijgbaar op de Facebook-website. Plaats die op je website en bezoekers worden fan met een druk op de knop.
  • Houd prijsvragen. Een effectieve manier om meer fans te krijgen of om ze meer te betrekken, is het houden van een prijsvraag. De pagina van Reizen Magazine houdt regelmatig een Raad-de-Plaat-contest. Fans moeten hierbij raden op welke locatie een bepaalde vakantiefoto is gemaakt. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld een reisgids winnen. De actie zorgt telkens voor veel activiteit.

facebook prijsvraag

Vrienden van fans

Het tweede item op de Overzicht-pagina is het aantal Vrienden van fans. Misschien vraag je je nu af wat vrienden van fans met je pagina te maken hebben als ze zelf geen fan zijn. Maar dat is meer dan je denkt. Als iemand fan wordt, op een bericht reageert of op like klikt, zien zijn of haar fans dat als activiteit in de timeline. Het gedrag van fans zorgt er dus telkens voor dat je pagina in de timeline van vrienden te zien is. Dit kan je meer fans en naamsbekendheid opleveren.

Mensen die hierover praten

Het item Mensen die hierover praten zegt meer dan je denkt. Het geeft aan met hoeveel fans je de afgelopen week interactie hebt gehad. Voorbeelden van interactie zijn:

  • Alle likes op je pagina, dus van de pagina zelf en berichten.
  • Reacties van fans op berichten.
  • Berichten die op het Prikbord zijn geplaatst.
  • Fans die berichten op je pagina op hun eigen Prikbord delen.
  • Het beantwoorden van een vraag.
  • Fans die je pagina in een bericht vermelden.
  • Het taggen van een foto.
  • Het aanbevelen van de pagina.
  • Reageren op een evenement.
  • Inchecken op de pagina.

Hoe hoger dit getal, hoe beter. Facebook is de plek om met je fans te communiceren en ze meer te betrekken bij je merk of bedrijf.

Tips om meer interactie te krijgen:

  • Stel vragen aan je fans. De vragen kunnen gaan over hun eigen ervaringen binnen je vakgebied, maar ook over andere onderwerpen. Speel bijvoorbeeld in op feestdagen of andere gebeurtenissen. Je mag tussendoor best vragen wat je fans dit weekend van plan zijn. Hiermee verdwijnt de kloof tussen jou als bedrijf en je fans. In plaats van een abstract iets, en je een bereikbare persoon.
  • Maak je pagina een plek voor webcare. Webcare is de nieuwe klantenservice. Sta dus open voor vragen van je fans. Beantwoord vragen op tijd en je fans zullen je erom waarderen.
  • Vraag je fans om mee te denken over producten. Ontwikkel je een nieuw product of wil je bestaande producten of diensten verbeteren? Vraag je fans dan om hulp! Zij zijn je klanten of potentiële klanten, dus weten zij het beste wat goed of slecht is aan je product. Het is de allerbeste input die je kunt krijgen.
  • Vertel je fans dat ook zij berichten op het Prikbord mogen plaatsen. Het Prikbord is vrij voor iedereen. Niet alleen jij, maar ook je fans, kunnen er berichten plaatsen. Maak ze hiervan bewust en vraag ze bijvoorbeeld om eigen ervaringen of foto’s op het Prikbord te plaatsen. Daarmee wordt het een levendige plek.

De pagina Praten hierover

Op de pagina Praten hierover staat meer informatie over je fans en hun gedrag op je pagina. Onderaan staan twee grafieken:

  • Praten hierover
  • Viraal bereik

facebook statistieken

De grafiek Praten hierover geeft een overzicht van het aantal mensen dat in een bepaalde periode interactie had met je pagina, zoals hierboven is uitgelegd. Hieraan zie je in een oogopslag of de interactie is gegroeid of gedaald.

Mocht de interactie dalen, dan is dat niet meteen reden tot paniek. Als je net ontzettend veel interactie hebt gehad, bijvoorbeeld omdat je een prijsvraag hebt gehouden, is het logisch dat de lijn daarna weer daalt. Je kunt nu eenmaal niet continu evenveel activiteit op je pagina hebben. Beter is om naar de groei of daling op lange termijn te kijken. De bedoeling is wel dat je op lange termijn meer activiteit krijgt.

De grafiek Viraal bereik geeft aan hoeveel unieke personen een bericht van je pagina heeft gezien. Dit zijn niet alleen je fans, maar ook hun vrienden. Als een fan bijvoorbeeld een vraag op je pagina beantwoordt, zien ook zijn vrienden dat. Hetzelfde geldt als ze op een bericht reageren. Hoe hoger je viraliteit, hoe groter je bereik en hoe meer kans je hebt op meer fans en naamsbekendheid.

Het bereik van je pagina

Wat voor mensen bereik je eigenlijk met je pagina? Waarom komen zij vandaan en wie zijn het? Hoewel je niet kunt zien dat je buurvrouw onlangs je pagina heeft bezocht, vind je op de pagina Bereik wel demografische gegevens van de mensen die je hebt bereikt. Het gaat hier dus om gegevens van zowel je fans als vrienden van fans die je berichten hebben gezien.

Je vindt hier informatie over:

  • Het geslacht en de leeftijd.
  • De locatie (land en plaats).
  • De taal.
  • Hoe je mensen hebt bereikt (ze zijn fan, via advertenties of viraal).
  • Hoe vaak je dezelfde personen hebt bereikt.
  • Het aantal bezoeken op je pagina.
  • Het aantal weergaven van tabbladen.
  • Externe verwijzingen.

facebook statistieken

Het geslacht en de leeftijd

Hoe oud zijn de mensen die je hebt bereikt en zijn het vooral mannen of vrouwen? Dit is het moment om te testen of je berichten wel de juiste personen bereiken. Als bedrijf heb je nu eenmaal een doelgroep of – nog specifieker – ideale klanten die je wilt bereiken.

Zijn je producten vooral voor vrouwen bedoeld, maar bereik je meer mannen dan vrouwen, dan is het kennelijk tijd voor verbetering. Maar het kan ook zijn dat je product onbedoeld een succes is bij mannen.

De locatie en taal

Ook hierbij geldt dat je goed naar je ideale klanten kunt kijken. Richt je je op Nederlandse klanten, dan heeft het weinig zin om mensen in Spanje te bereiken. Ook de taal moet natuurlijk overeenkomen.

Hoe heb je mensen bereikt?

De grafiek Hoe heb je mensen bereikt geeft weer op welke manieren mensen je berichten hebben gezien:

  • Organisch: fans of mensen die geen fan zijn hebben je berichten gezien door je pagina te bezoeken, in hun timeline of ticker.
  • Betaald: mensen hebben een betaalde advertentie aangeklikt die naar je pagina verwijst.
  • Viraal: het aantal unieke personen dat je bereikt hebt doordat fans over je praatten. Vrienden van fans zagen daardoor je berichten of andere activiteiten.
  • Totaal: het totaal van alle bovenstaande unieke personen.

Deze grafiek geeft aan op welke manier je de meeste mensen hebt bereikt. In een oogopslag zie je bijvoorbeeld dat je pagina vooral organisch een succes is. En als je betaalde advertenties hebt, dan zijn die wellicht het meest succesvol. Maar leveren ze amper iets op, dan zie je ook dat hier en kun je besluiten om daarmee te stoppen.

Unieke gebruikers per frequentie

Dit staafdiagram zegt veel over je vaste lezersgroep. Je ziet hier namelijk hoe vaak je dezelfde personen bereikt hebt. En hoe vaker iemand je berichten leest, hoe meer die betrokken is. Kennelijk vindt die persoon je berichten leerzaam of interessant. Het zijn deze fans die je moet koesteren.

Het aantal bezoeken op je pagina

Je berichten zijn zichtbaar op twee manieren:

  • Op je pagina zelf.
  • In de timeline van fans en vrienden van fans.

Deze grafiek geeft het aantal bezoeken aan op je pagina zelf. Iemand heeft bijvoorbeeld op de Facebook-volgknop op je website geklikt en kwam zo op je pagina terecht. Maar het kunnen ook bezoekers zijn via betaalde advertenties.

De bezoeken zijn opgesplitst in het totaal aantal bezoeken en unieke bezoekers. Ligt het totaal aantal bezoeken een stuk hoger dan het aantal unieke bezoekers, dan is dat een teken dat bepaalde bezoekers terugkeren. Het aantal unieke bezoekers geeft juist aan dat je veel mensen bereikt, wat ook een goed teken is.

Totaal weergegeven tabbladen

Welke tabbladen zijn eigenlijk het populairst? Dit zie je bij Totaal weergegeven tabbladen. De timeline staat hier hoogstwaarschijnlijk bovenaan. Stel je hebt een apart YouTube-tabblad met video’s op je pagina, dan zie je hier of die veel bekeken wordt. Merk je dat een bepaald tabblad amper bezoekers trekt, dan kun je hierop inspelen door er interessantere content op te plaatsen of om meer te investeren in tabbladen die wel veel bezoekers trekken.

Externe verwijzingen

Waar komen je bezoekers eigenlijk vandaan? Onder Externe verwijzingen zie je van welke websites bezoekers zijn gekomen. Komen ze vooral van je website? Dan heeft je Facebook-volgknop kennelijk veel effect. Maar je pagina is misschien ook goed vindbaar in Google of via andere sociale netwerken. Hoe meer externe websites hier genoemd staan, hoe beter.

Welke berichten hebben het meeste succes?

Van alle berichten die je op je pagina plaatst, is het ene bericht interessanter dan het andere. Sommige content, zoals video’s, wordt grootschalig gedeeld en bekeken. Maar er zijn ook berichten die niet eens gelezen worden.

Welke content succesvol is en welke juist niet kun je zien op de Overzicht-pagina. Onderaan staan de recente berichten die je op de pagina gepubliceerd hebt. Per bericht zie je:

  • Het bereik: het aantal unieke personen dat je bericht heeft bekeken.
  • Betrokken gebruikers: het aantal unieke personen dat op het bericht heeft geklikt.
  • Praten hierover: alle vormen van interactie met het bericht, dus likes, reacties, enzovoort.
  • Viraliteit: alle interactie op het bericht, ook door vrienden van fans.

Al deze informatie kan je helpen om je pagina te verbeteren. Zijn vooral lijstjes met tips populair? Plaats die dan vaker. Worden commerciële berichten nooit aangeklikt? Plaats die dan niet of nauwelijks. Sommige berichten hebben onverwacht een enorm succes. Hier kom je erachter welke berichten dat zijn, zodat je vaker zulke berichten kunt publiceren.

Comments

  1. DierDomein says:

    Dank u wel voor de uitgebreide tips. Wij zouden graag een fotowedstrijd organiseren voor onze klanten. Wat ik me afvraag is hoe ik de toegestuurde foto’s aan onze facebook pagina kan toevoegen aan het bericht dat ik over de aktie ga plaatsen.

  2. Sofie says:

    Hoe kan ik de bereikte personen weer inschakelen?
    Heb op mijn pagina de eerste drie berichten wel daar een melding van gekregen. Maar daarna was dat weg. Weet u hoe ik dat weer kan inschakelen? En alvast heel erg bedankt voor de andere informatie hierboven.