Vergroot je vindbaarheid door middel van gastbloggen





E-ppie gastbloggen zakelijk blogblogniveau

Gastblog door Sanne Velthuis

Als ZZP-er of bedrijfseigenaar ben je uiteraard overtuigd van het belang van een aantrekkelijke website die potentiële klanten aantrekt. Een uiterst effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken is door middel van een zakelijke blog waarin je met regelmaat interessante artikelen plaatst die relevant zijn voor je doelgroep. Een regelmatig geüpdatet blog vergroot bovendien je vindbaarheid in zoekmachines.

Hoger in Google door te gastbloggen

Maar er is nóg een manier om de vindbaarheid van je website te vergroten, en dat is door het schrijven van gastartikelen op externe blogs, websites en online communities. Door regelmatig artikelen te schrijven over je vakgebied, en deze te delen op professionele blogs in jouw branche, vergroot je je netwerk en bouw je naamsbekendheid op binnen de juiste professionele kringen. Je krijgt de kans jezelf neer te zetten als expert, en daarmee potentiële klanten en opdrachtgevers aan te sporen om contact met je op te nemen. Gastbloggen kan dus dienen als een uiterst effectieve vorm van indirecte marketing binnen jouw specifieke branche.

Bovendien heeft gastbloggen nog een bijkomend voordeel: als je een artikel op een externe site plaatst, krijg je hierbij vaak de mogelijkheid om een link naar je website toe te voegen. Deze links vanaf kwalitatieve, relevante externe websites (inbound links) helpen om je site een hogere positie in de zoekmachines te geven, wat jouw vindbaarheid in Google ten goede komt. Hoe meer gastartikelen je publiceert, en hoe meer links je dus verkrijgt vanaf relevante webpagina’s, hoe hoger je bedrijfswebsite in de Google-resultaten zal komen te staan.

Hoe schrijf je een gastblog?

Het eerste punt om in gedachte te houden is dat een gastblog geen reclame-uithangbord is voor je onderneming. Net als de artikelen op je eigen zakelijke blog, is gastbloggen in eerste instantie een manier om je kennis en inzichten te delen met andere professionals. Houd de toon van je gastartikelen daarom informatief en zorg ervoor dat het artikel ook echt iets waardevols toevoegt aan de bestaande content op de site waarvoor je schrijft.




Dit kun je doen door een nieuwe ontwikkeling binnen je branche te bespreken en te beschrijven wat deze ontwikkeling voor invloed heeft gehad op jouw bedrijf, of door een aantal strategische punten te bespreken die hebben bijgedragen aan het succes van je onderneming. Het beste is om het onderwerp dicht bij je leest te houden. Persoonlijke tips en ervaringen worden door andere ondernemers meestal meer gewaardeerd dan een zoveelste discussie over dezelfde nieuwe hype waar in honderden andere artikelen al over wordt gesproken.

Speak Your Mind

*