Vragen bij een bedrijfsblog: waar schrijf ik over op mijn blog (1)?





waar over bloggen

Beginner-klein

Wanneer ik met klanten over zakelijk bloggen praat, krijg ik nogal wat vragen op mij afgevuurd. “Maar waar moet ik dan over bloggen? Waarom zou ik niet gewoon Google Adwords gebruiken? Wat levert een bedrijfsblog mij op?”




Het is logisch dat bedrijven nog veel vragen hebben over bloggen. Bloggen voor je bedrijf is in Nederland dan ook nog in opkomst en nog niet zo bekend. Vandaar dat ik deze drie vragen graag voor jullie beantwoord. De komende weken komen ze allemaal aan bod.

1.       Waar schrijf ik over op mijn bedrijfsblog?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een bedrijfsblog niet bedoeld is voor promotionele teksten, zoals reclame voor je bedrijf of producten. Het is juist een plek om kennis te delen, zodat lezers hier iets van opsteken en hun bedrijf kunnen laten groeien.

Waar ligt jouw expertise?

Vraag je eens af welke kennis je hebt over je vak of branche. Waar blinkt jouw bedrijf in uit en heeft je bedrijf medewerkers die expertise hebben in bepaalde zaken? Die kennis kun je allemaal voor je blog gebruiken. Blogartikelen bestaan vaak uit:

  • Tips om iets voor elkaar te krijgen of om iets te verbeteren.
  • Oplossingen voor problemen.
  • Antwoorden op klantvragen.
  • Stappenplannen.
  • Interviews.
  • Leerzame foto’s en video’s.
  • Eigen ervaringen en reportages.

Jij bent de expert

Wanneer je waardevolle content op je blog publiceert, zien lezers vanzelf dat je bedrijf expert is in je branche. Vraag je dus telkens af: wat hebben lezers hier aan? Kunnen ze met deze tips beter worden in hun werk, tijd besparen of geld besparen?

Denk bovendien goed vanuit het hoofdonderwerp van je blog. Als je een breed vakgebied hebt, is het slim om de onderwerpen af te bakenen en uit te gaan van een centrale vraag, belofte of doel. Als bouwmarkt kun je je bijvoorbeeld vooral richten op doe-het-zelfklusjes en minder op grootschalige klussen die alleen door geroutineerde bouwvakkers kunnen worden uitgevoerd. Ben je marketeer, dan focus je je bijvoorbeeld alleen op internetmarketing. Zo is het duidelijk voor lezers wat voor blogartikelen ze kunnen verwachten en is het eenvoudiger om een vaste lezersgroep op te bouwen.

Comments

  1. Goh toevallig gaf ik een week voor dit blog uitkwam ook dezelfde controlevraag bij het bepalen of je informatie waardevol is voor je doelgroep:
    ‘Hebben mijn (potentiële) klanten of opdrachtgevers iets aan deze informatie?’
    En daar voegde ik nog een tweede controlevraag aan toe:
    ‘Brengt deze informatie ze dichter bij een antwoord of oplossing?’

    • MvDasselaar says:

      Hoi Marlies,

      Bedankt voor je reactie. Je tweede controlevraag is zeker ook belangrijk. Uiteindelijk draait het er natuurlijk om dat de klant/opdrachtgever een antwoord of oplossing krijgt voor zijn of haar probleem.

      Waar stelde jij je vragen?

      Groetjes Mariska

  2. Leuke blog! Interessant.

    Bart Rietjens