Vragen bij een corporate blog: waarom bloggen voor mijn bedrijf (3)?





waarom zakelijk bloggen e-ppieBeginner-klein

In de categorie ‘meest gestelde vragen rondom zakelijk bloggen valt deze wel in de top 3: “Waarom zou ik een corporate blog starten?” Veel bedrijven weten nog niet wat ze aan een zakelijk blog hebben, hebben er slechts vaag van gehoord of weten helemaal niet wat een blog is. Vandaar dat ik deze vraag graag voor jullie beantwoord.

Waarom zou je een corporate blog starten?

 

1.       Laat zien dat jij expert bent in je werk.

Een corporate blog is niet gewoon maar een dagboek, maar een pagina waarop je professionele artikelen plaatst. Door leerzame tips, stappenplannen, video’s en interviews te publiceren, laat je lezers zien wat je bedrijf in huis heeft.

Je blog is dus een spiegel van je expertise en die wil je graag aan potentiële klanten laten zien. Wellicht blijft dat ene geweldige blogartikel wel in de gedachten van een lezer hangen en denkt hij aan jouw bedrijf als hij je product of dienst nodig heeft.




2.       Je website komt hoger in de resultaten van zoekmachines.

Een blog is dé manier om je website hoger in zoekmachines te krijgen. Tegenwoordig zijn alleen statische webpagina’s met zoekwoorden niet meer afdoende om hoog in zoekmachines te blijven. Die zakken na een tijdje namelijk en worden ondergesneeuwd door websites van vakgenoten.

Met een blog publiceer je continu nieuwe pagina’s met waardevolle content, en al die pagina’s worden in zoekmachines zoals Google geïndexeerd. Als de blogartikelen ook nog goede zoekwoorden bevatten, vergroot je de kans dat de artikelen gevonden worden bij zoekopdrachten die te maken hebben met je vakgebied. Hoe langer je blogt, hoe meer pagina’s er in Google kunnen opduiken. Ook behoud je telkens een hoge positie in de zoekresultaten.

3.       Communiceer met potentiële klanten.

Een derde voordeel van een zakelijk blog is het contact met potentiële klanten. Een blog is interactief, want lezers kunnen erop reageren. Zo ontstaan er vaak leuke discussies over onderwerpen en hebben lezers de kans om vragen te stellen.