Waarom is de vindbaarheid van mijn website zo slecht?

slecht-vindbaar-in-googleJe hebt al allerhande tactieken toegepast om hoger in Google te komen, maar het wil maar niet: even staat je website op de eerste pagina, om vervolgens te worden ondergesneeuwd door concurrerende websites. Wat gaat er mis?

1.       Je website is te statisch.

Het alleen hebben van een website met verschillende pagina’s zal je online vindbaarheid niet per definitie vergroten. Zelfs als deze webpagina’s goede zoekwoorden bevatten, is dat geen garantie dat je hoog in Google staat. Je website wordt namelijk al snel als ‘verouderd‘ bestempeld.

Een statische website, dus een website waar je geen nieuwe pagina’s aan toevoegt, is vlak na publicatie nog recent. Daarna zakt hij steeds meer naar onder in zoekmachines, omdat andere websites die soortgelijke, maar recente content bevatten, voor zoekmachines relevanter zijn.

Het is veel beter om je website continu van nieuwe, recente pagina’s te voorzien. Dit kan eenvoudig met een zakelijk blog. Hierop publiceer je minstens een keer per week een interessant, leerzaam artikel dat geoptimaliseerd is met zoekwoorden. Doordat je continu verse content creëert, ben je continu goed vindbaar in zoekmachines.

2.       Je website is in Flash gemaakt.

Adobe_FlashFlash is een platform om websites mee te maken. Het wordt veel gebruikt voor gelikte websites met prachtige grafische hoogstandjes die je met alleen HTML niet kunt realiseren. Helaas worden Flash-elementen niet door zoekmachines gelezen. Is je website compleet opgebouwd uit Flash, dan is de kans klein dat je hoog in zoekmachines komt. Mocht je een Flash-website hebben: overweeg dan naast je Flash-website een HTML-versie te plaatsen.

3.       Er zijn te weinig links van andere websites naar jouw website.

Een zeer belangrijke factor om online gevonden te worden is dat je website genoeg autoriteit heeft. Google bepaalt dit naar aanleiding van het aantal inbound links (links van andere websites naar jouw website) en het aantal keer dat je webpagina’s gedeeld zijn op sociale media. Bestaan er amper inbound links naar je website, dan is die mogelijk slecht vindbaar.

Je kunt het aantal inbound links vergroten door leuke, interessante content op je website te publiceren, bijvoorbeeld in de vorm van een blog, e-book of webinar. Websitebezoekers zullen vanzelf links plaatsen naar geweldige content, op hun website of op social media.

Het is af te raden om op andere manieren inbound links te creëren, bijvoorbeeld door middel van linkuitwisselingen of betaalde inbound links. Voor meer informatie verwijs ik je naar dit artikel over linkbuilding.

Kom je er nog steeds niet uit?

Stel dan je vragen onder dit artikel of neem vrijblijvend contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Abonneer je op dit blog: