Wat is dubbele content op websites?

dubbele content website

Beginner-klein

Dubbele content op je website: wat is dat eigenlijk? Tijdens mijn workshops zakelijk bloggen komt deze vraag regelmatig voorbij als we het over zoekmachine-optimalisatie (SEO) hebben. Dubbele content kan namelijk nadelig zijn voor je vindbaarheid in zoekmachines – en dat willen we niet!

In dit artikel leg ik uit wat door Google als dubbele content wordt beschouwd, zodat je daar rekening mee kunt houden bij je website en blog. Onderstaande ideeën zijn afkomstig uit het boek The Art of SEO (1).



1. Dubbele content: twee dezelfde teksten

De bekendste vorm van dubbele content is het volgende: dezelfde tekst staat op meerdere webpagina’s op het internet. Het gaat hier om precies dezelfde tekst, maar dan op twee of meer verschillende webpagina’s, bijvoorbeeld op je eigen website of twee verschillende websites.

Misschien heb je op je website wel een tekst waarvan je een printvriendelijke pagina aanbiedt. Dezelfde tekst staat dan op twee verschillende webpagina’s op je website. Waarschijnlijk is de printvriendelijke pagina erg sober, zonder kleuren en afbeeldingen, terwijl de oorspronkelijke pagina een prachtige lay-out heeft, gekleurde koppen en afbeeldingen. Ondanks dit verschil ziet Google de teksten als gelijk en zal kiezen welke pagina in de zoekresultaten verschijnt; niet allebei, maar de pagina die Google het beste lijkt.

dubbele content zelfde pagina

Hetzelfde kan gebeuren als dezelfde tekst op meerdere websites staat, bijvoorbeeld een persbericht. Als je denkt een succesvol blog te kunnen bijhouden door er persberichten op te plaatsen, zal het je wel heel veel moeite kosten om daarmee hoog in Google te scoren. Google probeert namelijk na te gaan wie de oorspronkelijke auteur van de tekst is en plaatst die dan in de zoekresultaten. Ook de ranking van de webpagina speelt mee: een webpagina met een hoge ranking zal eerder verschijnen dan een pagina met een lage ranking. Als je persberichten van websites kopieert, is de kans klein dat jouw pagina hoog in Google verschijnt.

2. Dezelfde tekst, maar licht herschreven.

Helaas helpt het niet om de oorspronkelijke tekst een beetje aan te passen door wat woorden te wijzigen. Volgens de schrijvers van het boek The Art of SEO kijken zoekmachines namelijk of korte stukjes tekst van webpagina’s overeenkomen, bijvoorbeeld vijf tot zes woorden. Als te veel stukjes overeenkomen, kunnen zoekmachines het als dubbele content beschouwen (1).

Onderschat zoekmachines dus niet en schrijf altijd unieke teksten voor je blog of productpagina’s. Mocht je gelijkwaardige producten in je webshop verkopen die net een beetje anders zijn, dan volstaat het dus niet om de tekst te kopiëren en een beetje aan te passen. Beter is om gewoon een nieuwe tekst te schrijven, want dan is de kans het grootst dat je unieke woorden gebruikt en beide pagina’s in de zoekresultaten van Google verschijnen.



3. Ingekorte teksten voor mobiele apparaten.

Google geeft aan dat dubbele content ook in discussiegroepen kan voorkomen waarbij naast de normale webpagina’s ingekorte webpagina’s voor mobiele apparaten beschikbaar zijn (2). Misschien wijkt de ingekorte versie wat af van de oorspronkelijke tekst, maar als er te veel overeenkomsten zijn, ziet Google het gewoon als dubbele content. Pas hier dus mee op.

Meer lezen? In het volgende blogartikel lees je of Google dubbele content daadwerkelijk kan bestraffen.

Bronnen

(1) Eric Enge, Stephan Spencer, Rand Fishkin, Jessie Stricchiola, The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization (Theory in Practice), O’Reilly Media, 2012.

(2) Google, Dubbele inhoud: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=66359.