Web content op z’n best: tips voor aantrekkelijke webteksten





Als ondernemer wil je graag een goede website hebben. Je website is namelijk het visitekaartje voor je diensten en producten. Potentiële klanten maken hier vaak hun beslissing of ze met je in zee willen of niet, dus is het je taak om zo goed mogelijk over te komen.

Naast een aantrekkelijke huisstijl, hip logo en een strakke lay-out draait een website vooral om de inhoud, namelijk de webteksten, afbeeldingen en multimedia. In een vorig artikel maakte ik al onderscheid tussen verschillende soorten web content, namelijk branded content (commerciële content) en non-branded content (non-commerciële content). In dit artikel gaan we vooral in op commerciële content, in het bijzonder de website teksten die je producten en diensten beschrijven. Want hoe kom je tot aantrekkelijke teksten?

Tips voor succesvolle webteksten

Op je bedrijfswebsite heb je een bepaalde ruimte om je producten en diensten te presenteren. Dit gebeurt meestal door middel van tekst en eventueel wat afbeeldingen. Maar hoe kom je tot de ideale teksten?

1. Houd de ideale klant voor ogen





Wie is je buyer persona (ideale klant)? Voor goede webteksten zul je moeten bedenken voor wie je eigenlijk schrijft. Gaat het om ambitieuze vrouwen van begin dertig die in het weekend graag de hele dag shoppen? Of juist om vijftigplussers die al een flinke carrière achter de rug hebben? Als je de ideale klant voor je ziet, dan is het veel makkelijker om de schrijfstijl en inhoud hierop aan te passen.

2. Wat zijn de wakkerligpunten van de ideale klant?

Hoe kunnen jouw diensten en producten potentiële klanten uit de brand helpen? Ga hierop in en geef duidelijk aan wat klanten aan je producten hebben. Kunnen ze er sneller mee werken? Zorgt het voor kostenbesparing? Of juist ontspanning?

3. Wees kort, maar krachtig

Vooral bij teksten op de homepage is het belangrijk om kort, maar krachtig te zijn. Het beste is om binnen 250 woorden te beschrijven wat je bedrijf te bieden heeft, zodat bezoekers niet hoeven te scrollen. Vervolgens kun je hier op andere pagina’s dieper op ingaan. Maak gebruik van links naar deze pagina’s, zodat mensen kunnen doorklikken.

4. Maak gebruik van lijstjes

webteksten lijstjesEen overzichtelijke, lekker leesbare techniek voor websiteteksten is het gebruik van lijstjes. Genummerde lijsten of lijsten met opsommingstekens schrikken minder snel af dan een lange lap tekst. Je ziet in een oogopslag wat een bedrijf zoal doet, en dat is handig.

5. Gebruik alinea’s en witregels

Hoe zou jij het vinden om een boek te lezen zonder enige structuur in de tekst? Inderdaad, vermoeiend! Zo werkt het ook bij online teksten. Breng structuur aan in je teksten door middel van alinea’s en witregels. Het zal de leesbaarheid sterk vergroten.

6. Gebruik zoekwoorden

Het is leuk om een website te hebben, maar als die niet gevonden wordt, heb je er niets aan. Zoekmachine optimalisatie is dus essentieel. Gebruik daarom belangrijke zoekwoorden in je webteksten. Bij commerciële content kun je vrij specifiek zijn door productnamen en de bedrijfsnaam te noemen. Mensen die hier in zoekmachines naar zoeken zijn kennelijk geïnteresseerd in je producten en je bedrijf, dus vergroot je hiermee de kans dat ze meteen op de productpagina terechtkomen.

7. Plaats social media knoppen

social media knoppenInternetcontent kan zich razendsnel via social media verspreiden. Waarom zou je dan niet de tools aanreiken om dat te stimuleren? Zorg dus dat er onder elke webpagina social media knoppen staan. Het kan bezoekers net dat duwtje in de rug geven om je pagina’s op Twitter, Facebook of Google+ te delen.

Speak Your Mind

*